ריינאייר מאריכה את ביטולי הטיסות: מה יגרום לה לחזור?

ריינאייר הסירה ממערכת ההזמנות את הטיסות לישראל עד סוף חודש מרץ • החברה פועלת כדי לקדם תיקון חקיקה שיעזור לה לחזור, אבל זה לא כל מה שהיא רוצה

מטוס של RYANAIR / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוס של RYANAIR / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר מאותתת על התרחקות נוספת מישראל, ומורידה ממערכת ההזמנות את טיסותיה לישראל וממנה עד לסוף חודש מרץ. החברה הפסיקה את פעילותה באופן זמני לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, היא חידשה אותה לפרק זמן קצר בפברואר והחליטה להקפיא שוב עד יוני, מאז פעלה במתכונת מצומצמת עד ההסלמה הביטחונית באזור, ואף תכננה להוסיף טיסות ל-16 יעדים חדשים, בהם אתונה, בוקרשט וסופיה. בתחילת ההסלמה באוגוסט, החברה ביטלה טיסות באופן נקודתי, לאחר מכן החליטה להאריך את ביטולי הטיסות עד אחרי חגי תשרי, ובפעם האחרונה עד היום - עד סוף פברואר 2025.

החברות הישראליות קיבלו אישור להפעיל טיסות ישירות לניו יורק, אבל יש להן תנאי 
חברות התעופה שמבטלות ומגבירות תדירות, והגזרה החדשה של ישראייר 

ריינאייר היא אחת מחברות הלואו קוסט הבולטות בישראל ובעלת צי המטוסים הגדול ביותר באירופה. בשנה שעברה 5.44% מהנוסעים בנתב"ג טסו באמצעותה לחו"ל, והיא הייתה החברה השלישית הפופולרית, לאחר אל על ו-וויזאייר. בין פברואר לתחילת פעילותה המחודשת בישראל במאי, הודיעה החברה כי החליטה להפסיק את טיסותיה בשל מסי הנמל הגבוהים בטרמינל 3 לעומת טרמינל 1, שכן מאז פרוץ המלחמה סגרה רשות שדות התעופה את טרמינל 1, בו פעלו חברות הלואו קוסט לפני המלחמה. עם פתיחתו המחודשת של הטרמינל בחודש יוני, שבה החברה לפעול בישראל.

לפני מספר שבועות, ובעקבות היעלמותן של חברות הלואו קוסט כמו ריינאייר וויזאייר מישראל, רשות שדות התעופה הודיעה כי תסגור את טרמינל 1 לטיסות בינלאומיות. כעת, ולאחר תקופה ארוכה שלא פעלה בישראל אף שטרמינל 1 היה פתוח, ריינאייר מביעה עניין מחודש בחזרה לישראל בשל הרגיעה היחסית של התקופה האחרונה, אך מתנה שוב את חזרתה בפתיחתו המחודשת. זאת על אף שעלויות מיסי הנמל מתגלגלות בסופו של דבר לנוסעים ומגולמות במחיר הכרטיס.

גורמים בסביבת החברה מעריכים כי כדי לחזור לישראל, היא תזדקק גם לתיקון חקיקה בחוק שירותי תעופה (מכונה חוק טיבי) שנועד להגן על זכויות נוסעים במקרה של עיכוב או ביטול טיסה, ומחייב את חברות התעופה במתן פיצוי וטיסה חלופית עבור נוסעים שבוטלה טיסתם. במכתב ששלחה החברה לוועדת הכלכלה, חשפה את היקף העלויות הקשורות בביטולי הטיסות מישראל ואליה מאז אוקטובר 2023. "מדובר בסך של למעלה מ-3.8 מיליון אירו, מתוכם למעלה ממיליון אירו בגין הפרשים בין מחירי כרטיסי טיסה מקוריים לכרטיסי טיסה חלופיים שהנוסעים רכשו בעצמם".