קבוצת התעופה הגדולה בעולם דוחה בחודש את חזרתה לישראל

רשימת חברות התעופה הזרות שלא יחזרו לארץ למרות הפסקת האש - מתארכת • לופטהנזה הודיעה היום כי היא מאריכה את תוקף השעיית הטיסות לישראל • אילו חברות הודיעו שיחזרו לארץ, ואילו חברות ממשיכות להאריך את הביטולים למרות הפסקת האש?

מטוס של לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה
מטוס של לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

קבוצת לופטהנזה, הכוללת את חברות התעופה לופטהנזה, SWISS, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורווינגס, הודיעה היום (ב') כי תאריך את השעיית כל טיסותיה לישראל עד לתאריך 31 בינואר 2025 (כולל) - זאת לאחר שמוקדם יותר הודיעה כי לא תשוב לישראל עד סוף החודש. 

ביטול הפיצוי הכספי: ועדת הכלכלה דנה בשינוי משמעותי בענף הטיסות
טיסות בפחות מ-100 דולר: חברות הלואו קוסט הזרות חוזרות לישראל

ההודעה מצטרפת להחלטות דומות של חברות תעופה זרות אחרות, שממשיכות לצמצם או להשהות את פעילותן בישראל למרות הפסקת האש, בהן KLM שהודיעה אמש (א') על הארכת ביטולי הטיסות עד מרץ 2025, וחברות נוספות כגון לוט הפולנית, אייר אינדיה ההודית ואיבריה הספרדית.

לפי הערכות בענף, חברות התעופה הגדולות שמפעילות טיסות ליעדים רחוקים, כמו דלתא יונייטד ואמריקן איירליינס האמריקאיות, לא ימהרו לחזור לישראל בשל גמישות מוגבלת ביחס לחברות תעופה קטנות עם ציי מטוסים גדולים שטסים למרחקים קצרים.

בין החברות שחזרו לטוס לארץ נמנות וויזאייר, אזרביג'ן איירליינס, אייר סיישל, אג'יאן, בולגריה אייר ואייר אירופה. 

ברומטר לפעילות התעופה בישראל

בשגרה, קבוצת לופהנזה מפעילה טיסות מתל אביב לשלל יעדים במערב אירופה. החברה פעלה בישראל בתקופת המלחמה ואף הייתה בין הראשונות לחזור, ב-8 בינואר 2024. מאז חידוש הטיסות, הקבוצה הרחיבה את לוח טיסותיה צעד אחר צעד. ההסלמה בחודש אוגוסט הביאה לשיבושים משמעותיים בפעילותה.

החברה שבה לישראל בספטמבר למספר שבועות, עד שהחלה הסלמה נוספת בעקבות מתקפת הביפרים וחיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהביאו להמלצת רשויות התעופה של האיחוד האירופי (EASA) שלא לטוס לישראל עד סוף חודש אוקטובר. מאז החברה לא שבה לישראל, והיא ממשיכה להאריך את ביטולי הטיסות לפי הערכות מצב.

בענף סבורים כי קבוצת לופטהנזה מהווה ברומטר לפעילות התעופה בישראל - היא שקובעת את הטון, וחברות תעופה רבות מתחקות אחריה, היות שהיא עובדת עם מערכות ניהול סיכונים המאפשרות להעריך מצבים ביטחוניים במדינות ולעשות שיקולים בהתאם. כך למשל, בספטמבר האחרון, כאשר לופטהנזה שבה לישראל, התעוררו בענף תקוות לשובן של חברות תעופה זרות נוספת, והן אכן החלו לשוב בהדרגה, אך בהמשך המצב הביטחוני טרף מחדש את הקלפים.