הניסיונות של האיחוד האירופי לבלום את הסתערות יצרני הרכב הסינים באמצעות מכסים ורגולציה, שקולים לניסיון לסתום חור בסכר באמצעות האצבע. באירופה אולי יצליחו לעכב קצת את השיטפון, אבל בטווח הארוך אין להם סיכוי נוכח העוצמה הכלכלית והמוטיבציה של הממשלה הסינית. ועל כל סדק בחומה שהם יצליחו לסתום, הסינים ייכנסו דרך חמישה אחרים.
● בלעדי | באוצר ויתרו על הזינוק הדרמטי במס קנייה, אבל מצאו דרכים לפצות על אובדן ההכנסות
● המס יעלה, אבל פחות: האם כדאי למהר לרכוש רכב חשמלי לפני תחילת ינואר?
● מבחן דרכים | בהתחשב בהשקעה ובאיכות יש מכוניות יקרות בהרבה, שהציעו הרבה פחות
דוגמה בולטת מספקת יצרנית הרכב הממשלתית SAIC, יצואנית הרכב הסינית הכי גדולה לאירופה. החברה עמדה במוקד חקירה אירופית בחשד לקבלת סבסוד לא הוגן של כלי רכב חשמליים שהיא מייצאת לאירופה, ונענשה על כך במכס של כמעט 35% החל מאוקטובר.
אבל SAIC ספגה את עליית המחירים וכעת שוב מסתערת על היבשת. הפעם עם כלי רכב בעלי הנעה היברידית מתקדמת, שפטורים מהמס הזה ומוצעים במחיר שמתחרים מערביים לא יכולים לחלום עליו.
עיצוב חיצוני
המכונית הראשונה לנחות בישראל מהגל החדש היא ה-MG3. ממדיה תואמים די במדויק את פלח ה"סופר מיני" הגדול של אירופה וגם העיצוב מכוון למכנה המשותף הרחב בו. החרטום הקמור נראה קצת כמו הכלאה בין יונדאי I20 דור קודם לפיג'ו 207, ופרופיל הצד מזכיר טויוטה יאריס. בסך הכול זו מכונית ידידותית לעין, שמשתלבת היטב בסביבתה מבלי למשוך תשומת לב. הפגם היחיד בעיצוב הוא חישוקי 16 אינץ' קטנים, שנראים לא בפרופורציה ביחס לגובה הנכבד (1.5 מ').
פנים הרכב
תא הנוסעים מאמץ את שפת העיצוב של החשמליות הסיניות ובמיוחד של אחותה הגדולה MG4. למערך הפיקוד שני מסכים דיגיטליים גדולים, עם כמות מתגים סבירה בסביבת הנהג. למשטחי הדיפון קווים עגלגלים, למושבים הקדמיים תמיכת צד בולטת כמו מושבי ספורט והצבעים קודרים, אם כי קיימת אופציה לריפוד בהיר. חבל רק שאיכות חומרי הדיפון מזכירה סיניות "של פעם" עם משטחים מפלסטיק זול ומחוספס וריפוד בטקסטורה מוזרה. בידוד הרעשים אינו נופל מדגמים מערביים עדכניים.
מרחב הפנים תואם את המקובל בפלח. הנוסעים מלפנים נהנים ממרחב סביר לרגליים ולראש ואף שהמושב האחורי מוגבה, כדי לאכלס את הסוללה מתחתיו, יש מספיק מרחב ראש וכתפיים מאחור לשני מבוגרים לא נמוכים. מנגד יש בפלח דגמים שמציעים יותר מרחב רגליים.
מולטימדיה ומצלמות
הנדסת האנוש יעילה, מתגי השליטה מאורגנים היטב ויש גם אפשרות לבצע קיצורי דרך מהמתגים שעל ההגה. מערכת ההפעלה של המסך הגדול מציגה ממשק גרפי נוח לתפעול והסבה מוצלחת לעברית, עם אופציה לשקף על המסך מערכות הפעלה סלולריות נפוצות דוגמת "אנדרואיד אוטו". מתג ההילוכים הסיבובי הוא פטנט לא אופנתי בימינו אך ממוקם היטב ונוח לתפעול.
האבזור התקני כולל אופציות לא נפוצות בפלח במחיר הזה, כמו מערך מצלמות היקפי באיכות גבוהה וגג חשמלי שבמצב הפתוח, מעל 30 קמ"ש, מייצר רעשי רוח משמעותיים. מערכת הקול באיכות טובה. הרכב מצויד כסטנדרט בחבילת בטיחות אקטיבית מקיפה, אך טרם נבחן במבחני הריסוק של NCAP באירופה.
תא מטען
תא המטען מסתפק ב-293 ליטר אבל בניגוד להרבה היברידיות, רצפת התא שטוחה לחלוטין ומאפשרת לאכסן מזוודות ושאר חפצים עתירי נפח. גב המסעד האחורי מתקפל אבל משום לא מתפצל, מה שמאלץ ויתור על נוסעים מאחור במקרה של הטענת חפצים צרים באורך חריג.
מנוע וצריכת דלק
גולת הכותרת של הרכב היא מערכת ההנעה הייחודית. מעט מאוד יצרנים טורחים לייצר מערכת הנעה היברידית מלאה לרכבי סופר מיני, כל שכן מערכת מתוחכמת ועתירת הספק כמו ב-MG. היא משלבת מנוע בנזין 1.5 ליטר, מנוע חשמלי חזק, סוללה של כ-1.8 קילוואט-שעה ותיבה אוטומטית בת 3 מהירויות. ההספק המשולב יוצא דופן לפלח ועומד על 194 כ"ס. בניגוד להרבה היברידיות, שבהן המנוע החשמלי מיועד רק לסייע למנוע הבנזין תחת עומס, התחושה היא של רכב חשמלי שמקבל לעתים סיוע ממנוע הבנזין.
הסוללה מייצרת תאוצות חזקות ולינאריות, ויש אפילו מערכת יעילה לאחזור אנרגיה בבלימה עם שליטה בכמה עוצמות. המנוע החשמלי דומיננטי ואין בעיה להעפיל ל-130 קמ"ש בלי לאמץ את מנוע הבנזין.
מי שישמור על המנוע בתחום הנוחות שלו יזכה לצריכת דלק ריאלית מרשימה של של 18-20 קילומטר לליטר. למרות מיכל קטן יחסית, אין בעיה לצלוח יותר מ-500 ק"מ בין ביקורים בתחנת הדלק.
המעבר בין המנועים עלול להקשות על הזרמת כוח מדויקת בעת תמרונים עירוניים. כשהסוללה מתרוקנת בנסיעה בעומס, מנוע הבנזין מתחיל לטעון אותה בצליל די צורם.
על הכביש
כל כך הרבה כוח ומומנט במכונית קטנה יכולים להציב אתגר לשלדה, אבל נראה שהמהנדסים עשו עבודה ראויה. למכונית יש אחיזת כביש טובה וגם בהאצה על כביש חלקלק נלחמים מעט מאוד בהגה. נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת וההיגוי לא קליל מדי, אם כי קשה לקרוא לו מדויק. נסיעה מהירה מחייבת ערנות, והמערכת לתיקון הסטייה מהנתיב אגרסיבית מדי. אבל זו עדיין מכונית נעימה לנהיגה נמרצת.
מחיר ההתנהגות ההדוקה הוא תגובה די נוקשה של המתלים והבולמים בעת מעבר על שיבושי כביש. מלפנים המצב טוב יותר אך אספלט משובש עלול לטלטל לא מעט את היושבים מאחור. יש בפלח מכוניות נוחות יותר.
מחיר
אם נשתמש במונחים מעולם הפוקר, ל-MG3 יש "יד" מרשימה. היא זריזה, חסכונית בצורה כמעט לא הגיונית בהתחשב בהספק שלה, ומאובזרת יותר ממכוניות שעולות 20% יותר. יש בה נקודות לשיפור, אבל הקלף המנצח, שהופך את "היד" ל"סטרייט פלאש", הוא המחיר: 128 אלף שקל בלבד. אולי הוא נובע מהיתרון התעשייתי של הסינים, ואולי קשור לסבסוד של ממשלת סין, כפי שטוען האיחוד. בשורה התחתונה, הלקוח מרוויח. אם היא גם תשמור על אמינות, יצרני הרכב המערביים ייכנסו בגללה לפניקה, ובצדק. מ־0 ל־100 קמ"ש
חלק מהמתחרות
טויוטה יאריס הייבריד
136 אלף שקל עולה גרסת הבסיס ההיברידית, שהנעתה מייצרת 116 כ"ס ובסיוע תיבת הילוכים רציפה מאיצה את הרכב ל־100 ב־9.7 שניות וגומעת כ־26 ק"מ לליטר.
טויוטה יאריס הייבריד / צילום: יח''צ
דונגפנג BOX
ה־BOX היא חשמלית מלאה אבל עדיין אופציה בפלח. המנוע מסתפק ב־95 כ"ס וטווח הנסיעה כ־320 ק"מ. המחיר טרם פורסם אולם צפוי לנוע סביב 120 אלף שקל.
דונגפנג BOX / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.