"דונגפנג מוטור" היא יצרנית הרכב השלישית בגודלה בסין. דונגפנג החלה לייצא מכוניות לאירופה ולישראל רק לפני שנתיים באופן מוגבל, וכעת מגיעים אלינו גם הדגמים העממיים ובראשם מכונית חשמלית עירונית קטנה וחביבה ושמה BOX.
●מה צריך לעשות כדי להקטין את מספר הולכי הרגל שנהרגים בתאונות
● מקבלים רכב צמוד מהעבודה? בקרוב תשלמו עליו הרבה יותר
● לידיעת תושבי הערים הגדולות: הדיל שמתגבש בנוגע לחניה בכחול לבן
עיצוב חיצוני
חיצונית הבוקס, או NAMMI כפי שהיא מכונה בסין, מאמצת עיצוב "תמים" וידידותי, שמכוון לקהל צעיר. את ה"אישיות" מעניקים לה פנסי חזית דקיקים ומפוצלים, שמזכירים רובוט צעצוע ומחוברים ביניהם בפס תאורה. פרופיל הצד שמרני וגבוה למעט פסים מעוטרים בחלק התחתון של הדלתות ועמודי גג מושחרים, שיוצרים אפקט של גג "צף". עיצוב הזנב די תקני, למעט פנסים עגולים ומסגרת מושחרת לחלון האחורי.
כל העסק נדחס לאורך של 4.03 מ' בלבד אם כי הגובה הנכבד (1.57 מ') משווה לרכב פרופורציות של מיניוואן קומפקטי. בצבעים "חיים" כמו צהוב או תכלת הרכב יכול אפילו להשתבץ במשבצת של "רכב עירוני אופנתי".
פנים הרכב
יצרני הרכב הסינים למדו זה מכבר לתכנן תאי נוסעים שנראים ומרגישים מושקעים הרבה יותר ממקביליהם במערב, וכך גם תא הנוסעים של הבוקס. הכניסה מתבצעת מבעד לסף גבוה יחסית ומציבה את הנכנסים על מושבים נוחים, מעוצבים ודי גבוהים.
הראות לכל הכיוונים טובה ומרחב הפנים מפתיע ביחס לממדים החיצוניים. הממדים החיצוניים מקבילים לפולקסווגן פולו, אבל עם בסיס גלגלים באורך 2.66 מ', גג גבוה ורוחב נכבד, יש לה מרחב פנים מקביל לפולקסווגן גולף ודומותיה.
נוסעים גבוהים ייהנו משפע מרחב לרגליים ולראש מלפנים ומאחור והספסל האחורי יכול לאכלס ללא קושי שני מבוגרים פלוס נספח מזדמן וקומפקטי. לתא המטען נפח סביר לקטגוריה של 326 ליטר, אך מסעד המושב האחורי לא מתפצל, מה שמגביל את הטעינה של חפצים גדולים.
ההשקעה ב"נראות" התא מפתיעה בהתחשב בממדים, ובוודאי במחיר, וכוללת בין השאר דיפון משובץ בתצורת יהלום שעוטה את הקונסול הקדמי והדלתות, מתגי תפעול איכותיים בדלתות, הגה אליפטי מעוצב, פתחי אוורור גדולים ונאים ותא כפפות מקורי, שמעוצב כמו "מגירה" נשלפת. עוד גימיק הוא אפשרות לשטח את גב המושבים הקדמיים לאחור לצורך יצירת מעין "ספה תנומה זוגית" לשני מבוגרים.
איכות הייצור מותירה רושם ראשוני חיובי. לרוב משטחי הפלסטיק תחושה מוצקה, לדלתות יש משקל סביר והריפוד דמוי העור תפור היטב, למרות שהוא לא נראה או מרגיש יוקרתי.
מולטימדיה ומצלמות
עיצוב הפנים מינימליסטי בהתאם לצו האופנה ונשלט על ידי מסך מולטימדיה דקיק בגודל 12 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי קטן. בהנדסת האנוש יש מקום לשיפור. יותר מדי פונקציות תפעול חיוניות, כמו הפעלת האורות ומצבי הנהיגה, נשלטות על ידי תפריטי מגע. מערכת ההפעלה לא הכי ברורה ואינטואיטיבית, אין פיקוד קולי והמוט הקטן לתפעול ההילוכים, שנמצא מימין להגה, זהה בעיצובו למוט הפעלת המגבים משמאל, כך שקל להתבלבל ביניהם.
האבזור התקני מכובד עבור רמת המחיר וכולל בין השאר מושב נהג נשלט חשמלית, מצלמות היקפיות, טעינה אלחוטית מהירה, תאורת אווירה, מערכת קול לא רעה וחבילה די מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, למרות שחלקן די טורדניות.
מנוע וסוללה
מערכת ההנעה מינימליסטית כמקובל בפלח העירוני הסיני. היא כוללת מנוע בודד בהספק 95 כ"ס וסוללה בקיבולת 42.3 קילוואט עם טווח מוצהר של עד 310 ק"מ ב־WLTP. זה לא הספק מרשים, אבל עם משקל עצמי צנוע יחסית (כ־1.3 טונות), הבוקס מתנהלת בקצב סביר בתנועה עירונית, שומרת על מומנטום בעליות ומאפשרת לשייט ב־120 קמ"ש ללא מאמץ. אבל אל תבנו על רזרבות כוח לעקיפה במהירויות כאלה.
טווח תיאורטי של 310 ק"מ לא מהווה מגבלה למי שעיקר נסיעותיו בעיר, ונראה שבמזג אוויר נוח עם הפעלה מזערית של מערכת המיזוג, אפשר להתקרב לנתון המוצהר. המבחן האמיתי יהיה בקיץ הישראלי עם מזגן במלוא העוצמה, ואז סביר להניח שהטווח יתקצר עד כדי 25%. קצב הטעינה ה"מהירה" הוא 50 קילוואט בלבד והמטען הביתי הוא רק חד פאזי, אבל זה נסבל ברכב עירוני עם סוללה קטנה.
על הכביש
על הכביש הבוקס די מאוזנת כל עוד לא מנסים לשכנע אותה לבצע מטלות שהיא לא תוכננה עבורן. המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות, למרות השימוש בחישוקי 17 אינץ' גדולים. ההיגוי לא חד ומדויק אבל יש לו משקל מאוזן, היציבות הכיוונית על הכביש המהיר סבירה ואחיזת הכביש על כבישים מפותלים טובה במהירויות מתונות.
כניסה מהירה יותר לפניות חושפת נטיית גוף די משמעותית, שלא מעודדת נהיגה נמרצת. על כבישים חלקלקים ורטובים כמו בעת המבחן מערכת בקרת ההחלקה נכנסת לפעולה בצורה די אגרסיבית. גם תחושת הבלמים מלאכותית ודורשת הסתגלות. את הייעוד העירוני ממלאת המכונית בצורה מרשימה עם יכולת תמרון מרשימה ברחובות צרים ויכולת להידחק לחניות צפופות במיוחד. יש אפילו מספיק מרווח גחון לצורך טיפוס מזדמן על מדרכות עירוניות.
בידוד הרעשים לא מושלם ומלבד זמזום די מוחשי של המנוע במהירויות נמוכות יש גם לא מעט רעש רוח בנסיעה בין־עירונית.
מחיר
הקלף המרשים ביותר של המכונית הוא המחיר, שיעמוד בינואר, אחר עליית המס, על כ־114 אלף שקל. זהו מחיר "שובר סגמנט" בכל הנוגע לתמורה למחיר. התמחור מלמד על נכונות של היצרן הסיני ושל והיבואן למזער רווחיות לצורך השגת חדירה ראשונית משמעותית בישראל.
בשורה התחתונה, זו לא מכונית לצרכני קילומטרים "כבדים", וספק אם היא תהיה שימושית לנסיעות בין־עירוניות ארוכות בקיץ הישראלי. אבל היא פתרון למי שצריך רכב חשמלי עירוני עם עלויות רכישה ותפעול מזעריות, ושהנוסעים בו לא ירגישו שהם נוסעים בפשרה בתקציב נמוך. אז אולי היו"ר מאו צה טונג צדק כשאמר "כל מסע ארוך מתחיל בצעד קטן".
חלק מהמתחרות
Leap Motor T03
110 אלף ש' לעירונית מבית LEAP, עם חבילת בטיחות אקטיבית. אורכה 3.62 מ' כך שהיא קטנה ופחות מרווחת מהבוקס. המנוע בהספק דומה, טווח נסיעה עד 265 ק"מ.
Leap Motor T03 / צילום: יח''צ
אורה 03
145 אלף ש' לקומפקטית של ORA, שארוכה ב־24 ס"מ מהבוקס. תא המטען מסתפק ב־228 ליטר. תא נוסעים איכותי ומאובזר, מנוע של 171 כ"ס וטווח של עד 420 ק"מ.
אורה 03 / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.