שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
 

שיא בהכנסות ועלייה ברווח שהציגה ישראייר, לא מנעו את נחיתת המניה

החברה נהנתה אמנם מעצירת פעילות של חברות התעופה הזרות בעקבות המלחמה, והייתה אחראית לכ–10% מתנועת הנוסעים בנתב"ג ב–2024, אך המשקיעים בת"א לא התרשמו

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

חברת התעופה ישראייר סיימה את שנת 2024 עם שיא בהכנסות, על רקע הקפאת פעילות של חברות התעופה הזרות בישראל בחלקים ניכרים מהשנה בעקבות המלחמה. מניית החברה נסחרה בירידה של כ-7% אחרי פרסום הדוחות (יום ד'), לאחר שקפצה בכ-87% בשנה וחצי האחרונות, והחברה נסחרת כעת בשווי של 596 מיליון שקל.

כך איבדו הקיבוצניקים מיזרעאל למעלה מ-4.5 מיליארד שקל על הנייר
לאחר שצמחה בזכות הקריפטו: איטורו תנסה לקבל שווי של 5 מיליארד דולר
הזדמנות או מלכודת? האם כדאי לקנות מניות ביטוח ובנקים שנופלות בעד 10%

ישראייר, שבשליטת איש העסקים רמי לוי, רשמה ב-2024 הכנסות של 453 מיליון דולר שמשקפות צמיחה של 16.2% ביחס ל-2023. החברה הטיסה בשנה החולפת כ-1.5 מיליון נוסעים, המהווים נתח של כ-10% מתנועת הנוסעים בנתב"ג.

הרווח התפעולי גדל ב-87.1% ל-30.7 מיליון דולר, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-21.9 מיליון דולר, עלייה מ-17 מיליון דולר ב-2023. ה-EBITDAR (רווח תפעולי בתוספת פחת, הוצאות שכירות והוצאות בגין תשלום מבוסס מניות) היה 57.9 מיליון דולר לעומת 31.9 מיליון דולר ב-2023.

3 דברים שחשוב לדעת על דוחות ישראייר

453 מיליון דולר
ההכנסות השנתיות, צמיחה של 16.2% משנה קודמת

73.7 מיליון דולר
התזרים מפעילות החברה, לעומת 27.5 מיליון דולר ב־2023

1.5 מיליון נוסעים
הטיסה ישראייר ב־2024, וצופה גידול ל־1.8 מיליון השנה

ברבעון הרביעי של השנה, ישראייר רשמה הפסד נקי של 2.4 מיליון דולר, שיפור לעומת הפסד של 2.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. המנכ"ל אורי סירקיס מדגיש שהסיבה חשבונאית - שיערוך בסך 2.8 מיליון דולר ברבעון של אג"ח להמרה שהחברה הנפיקה בעבר. "הנפקנו סדרת אג"ח להמרה של 100 מיליון שקל, שקיבלנו עליה ריבית אטרקטיבית וניצלנו את הכסף לרכישת מטוסים. מכיוון שהאג"ח משוערכות לפי נוסחה, ככל שמחיר המניה עולה, מרכיב האופציה באג"ח עולה ופוגע בשורת הרווח של החברה", הוא מסביר.

בישראייר קיבלו החלטה לבחון מדיניות של חלוקת דיבידנד, ובכך למעשה להגדיל את האטרקטיביות של המרת האג"ח למניות. חלוקת הדיבידנד נגזרת גם מהחלטת הממשלה בדבר שיעור ההשתתפות בהוצאות האבטחה של חברות התעופה.

"הרווח מנוסע נשמר למרות גידול במספרם"

לדברי סירקיס, "בדוחות יש אירועים משמעותיים. המשמעותי ביותר הוא הגידול בכמות הנוסעים שהוא פרמננטי ועקבי, מ-2022 אנחנו גדלים כל שנה בקרוב ל-300 אלף נוסעים, כי אנחנו קולטים כל שנה שני מטוסים. פה מגיע הרובד השני, של השקעות משמעותיות בטכנולוגיה. על אף הגידול המהיר הזה, הרווח פר-נוסע נשמר פחות או יותר, כשהטכנולוגיה באה לידי ביטוי בשלושה תחומים: אתר האינטרנט, מערכות ניהול שמגדילות את שיעור התפוסה ומערכות טכנולוגיות שתומכות במכירת מוצרים נלווים. קרוב ל-10% מההכנסות זה מוצרים נלווים כמו מזוודה, הושבה וכדומה".

בשנת 2024 ישראייר ייצרה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך 73.7 מיליון דולר, גבוה משמעותית מ-27.5 מיליון דולר שייצרה ב-2023 (לשם השוואה, ב-2022 - לפני המלחמה, התזרים מפעילות הסתכם ב-49.3 מיליון דולר). בסוף השנה היו לה יתרות מזומנים בסך 36.4 מיליון דולר.

רמי לוי, בעל השליטה / צילום: יונתן בלום
 רמי לוי, בעל השליטה / צילום: יונתן בלום

צפי לשנה של שיאים בענף התעופה העולמי

בדוחות כותבת החברה כי "קליטת מטוסים נוספים והרחבת לוח הטיסות יאפשרו להערכת החברה להמשיך ולצמוח בתנועת הנוסעים ב-2025, והיא צופה הטסה של 1.8 מיליון נוסעים השנה". למרות הגידול במספר הנוסעים, נתח השוק של ישראייר צפוי לקטון ל-8%, בשל חזרת חלק מחברות התעופה הזרות לישראל. "מרבית החברות הזרות שבו לפעילות. בשנה שעברה עברו בנתב"ג 14 מיליון נוסעים, לעומת 24 מיליון ב-2023. הציפייה היא שהשנה יעברו 18-20 מיליון נוסעים", מציין סירקיס.

לפי תחזית IATA, ארגון חברות התעופה הבינלאומי, שמצוטטת בדוחות החברה, צפויה ב-2025 צמיחה משמעותית ושבירת שיאים בענף התעופה האזרחית העולמי.

החברה מציינת בדוחות כי ב-2024 מחיר הדלק הסילוני היה 2.64 דולר לגלון, ירידה מ-2.91 דולר ב-2023, וכי הוצאות החברה על דלק סילוני היו 16% מסך הוצאות ההפעלה שלה, ירידה מ-20% שנה קודם לכן.