הסיפור הלילי של קניון אביב

בעלי עסקים בקניון רמת אביב חייבים לפנות לעירייה ולקבל היתר מיוחד כדי לפתוח את עיסקיהם בשעות הלילה. ניצחון משפטי ראשון לשכני הקניון

חברת מקרקעי מרכז בע"מ (להן: "החברה") בנתה ומפעילה את קניון אביב שבשכונת רמת אביב בת"א (להלן: "הקניון").

החברה הגישה תובענה על דרך של המרצת פתיחה, במסגרתה עתרה כנגד ראש עיריית ת"א, רוני מילוא, וכן כנגד עיריית ת"א (להלן: "המשיבים"), בבקשה להצהיר כי על המשיבים ליתן לחנויות ולבתי העסק בקניון היתר לפעול לאחר השעה 19:00 ועד לשעה 22:00, כאשר עסקים שהם בית קולנוע, בית קפה, מסעדה, מרכול וחנות עוגן יורשו לפעול עד לשעה 24:00.

עוד נתבקש ביהמ"ש להצהיר, כי על המשיבים להימנע מפעולות אכיפה מכוח חוק העזר כלפי בעלי החנויות ובתי העסק בקניון בגין פתיחתם והפעלתם כאמור.

סעיף 3 של חוק העזר קובע כדלקמן:

"(1) לא יפתח בעל חנות, למעט עינוג ציבורי, את עסקו ולא יחזיקו פתוח בין השעות 19:00 בערב לבין 05:00 בבוקר, אלא אם בידי בעל העסק היתר מאת ראש העירייה המתיר לו לפתוח את העסק עד לשעה מאוחרת יותר (להלן: "היתר לילה").

(2) לא יפתח בעל בית קפה או עינוג ציבורי ולא יחזיקו פתוח בין 24:00 בלילה ו-07:00 בבוקר, אלא אם בידו היתר לילה".

סעיף 4 לחוק העזר מורה: "היתר לילה עיינתן לתקופה שלא תעלה על 6 חודשים וראש העירייה רשאי להתנות תנאים בהיתר, לבטלו או להתנות את תוקפו כפי שימצא לנכון, כדי לשמור על איכות הסביבה או כדי למנוע מיטרד".

בעלי החנויות בקניון, גם אלו שאינם כלולים בהגדרת "עינוג ציבורי" ובתי קפה, מחזיקים את עסקיהם פתוחים גם לאחר השעה 19:00 ופקחי העירייה נוקטים נגדם פעולות אכיפה. איש מבעלי החנויות לא ביקש - וממילא לא קיבל - היתר לילה.

בסעיף 11 לנספח א' להיתר הבנייה שניתן לחברה בשנת 1993, בחתימת יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה דאז (ראש העירייה שלמה להט) ומהנדס העיר נקבע:

"זמני פעילות העסקים ייקבעו לכל עסק בנפרד, בהתאם לפוטנציאל המיטרד של העסק ובהתאם לחוקי העזר העירוניים ודרישת אגף רישוי עסקים. פתיחת עסקים בימי חול תותר עד שעה 24:00, אלא אם כן יתקבל אישור ראש העירייה על פי חוקי העזר העירוניים".

לטענת החברה, סעיף 11 לנספח להיתר הבנייה, בצד היותו חלק מהיתר הבנייה, הוא גם חלק מתנאי הרישיון של כל אחד מהעסקים המנוהלים בקניון, ודינו כדין היתר לילה על פי סעיף 3 (1) לחוק העזר.

לטענת המשיבים, המסמך אינו חורג מהמסגרת בה ניתן - היתר בנייה. עוד טוענים המשיבים, כי לא זו בלבד שהמסמך לא התכוון לשמש תחליף להיתר לילה, אילו היתה לראש העירייה דאז בעת הוצאתו כוונה כזו, אלא הוא גם לא יכול לשמש כהיתר לילה. שכן הסמכות לתיתו - על פי חוק העזר - הוגבלה לשישה חודשים בלבד, ועל כן, ככל שהיתה לראש העירייה כוונה ליתן היתר לילה לא מוגבל בזמן, היתה בכך חריגה מסמכות ועל כן ההיתר נטול תוקף.

השופט זפט דוחה את המשמעות שמייחסת החברה למסמך הנ"ל. אין לקבל את הטענה, לפיה סעיף 11 נועד לשמש היתר לילה. אילו לכך התכוונו עורכי המסמך, אזי הרישא של סעיף 11 לא היתה נכתבת, שכן ממנה עולה מפורשות ששעות הפעילות של כל עסק בנפרד ייקבעו בעתיד בהתאם לפוטנציאל המיטרד שבו, ובהתאם לחוק העזר ודרישות אגף רישוי עסקים.

לדעתו של השופט זפט, המשמעות שיש ליתן לסעיף 11 היא זו:

יתקבל אישור מראש העירייה, על פי חוקי העזר, לסגירת הקניון בשעה מאוחרת יותר. תנאי זה הינו חלק מתנאי ההיתר, והפרתו מהווה עבירה לפי סעיף 204 לחוק התכנון והבנייה. עם זאת כדי להסיר ספק ולמנוע טעות, מובהר ברישת סעיף 11, כי הגם שמפעילי הקניון יהיו רשאים להפעילו בימי חול עד שעה 24:00, העסקים שיוכלו ליהנות מכך יהיו העסקים שיקבלו היתר לילה, כשלגבי כל עסק בנפרד ייקבע זמן הפעילות שלו, בהתחשב בפוטנציאל המיטרד שבו, חוקי העזר העירוניים ודרישות אגף רישוי עסקים. מכאן, קובע השופט זפט, כי דין התובענה להידחות.

יחד עם זאת, ולמעלה מהצורך, מבהיר השופט זפט, כי החלטתו אינה מרמזת על קבלת טענות המשיבים בזכותם לסגירת העסקים בקניון, שאינם עינוג ציבורי, משעה 19:00 בימי חול. לכשיוגשו על ידי בעלי העסקים בקשות להיתר לילה, יהיה על המשיבים להתייחס לכל בקשה כזו בכובד ראש, מתוך מגמה לכבד ככל האפשר את זכותם החוקתית של בעלי העסקים לחופש העיסוק, ומתוך מגמה להימנע מפגיעה בחופש העיסוק שלהם מעבר למידה הדרושה באמת ובתמים להגנת ערכים סביבתיים ראויים. לדבריו, יש גם להתחשב בעיקרון השוויון, המחייב הימנעות מאפלייתם של בעלי העסקים בקניון לעומת בעלי עסקים דומים בקניונים אחרים בת"א, שנבנו באיזורי מגורים.

לבסוף מעיר השופט זפט, כי להבטחות שנתן ראש העירייה, במהלך מסע הבחירות, לתושבים המתגוררים בשכנות לקניון בנושא המחלוקת - אין תוקף משפטי מחייב, ואין בהן, כשלעצמן, כדי לבסס פגיעה בחופש העיסוק של בעלי העסקים.

התוצאה הסופית: התובענה נדחתה.

ה"פ 1340/97 בית משפט מחוזי בת"א.

השופט יהודה זפט.

בשם העותרים: משרד עו"ד ש. הורוביץ ושות'.

בשם המשיבים: עו"ד שלי וייל. «עו"ד רמי שר-ישראל «הסיפור הלילי של קניון אביב «בעלי עסקים בקניון רמת אביב חייבים לפנות לעירייה ולקבל היתר מיוחד כדי לפתוח את עיסקיהם בשעות הלילה. ניצחון משפטי ראשון לשכני הקניון