תכנון ובנייה כהלכה

יו"ר אגודת המהנדסים והאדריכלים, ישראל גודוביץ', הצליח להפתיע אף את הוועדה לתיאום חוק התכנון והבנייה, שהוא חבר בה, כאשר הודיע שהוא עומד על כך שהוועדה תביא בחשבון גם את חוקי התכנון והבנייה כפי שנוסחו על פי... ההלכה. הוועדה מונתה על ידי מינהל התכנון להסדיר מחדש את חוק התכנון והבנייה, שהוא בחלקו מיושן ובחלקו נגוע באבסורדים רבים. יו"ר הוועדה הוא דני פילזר, האחראי לתכנון ארוך טווח במינהל התכנון, ובין חבריה חברי לשכת המהנדסים, חברי אגודת האדריכלים, מתכנני ערים ונציגי ציבור.

בדיון הראשון שערכה הוועדה בשבוע שעבר, שבו הוחלט לעיין בחוקי תכנון ובנייה של מדינות שונות ובהן ארה"ב, אוסטרליה וקנדה - הטיל גודוביץ' פצצה. לדבריו, אינו מבין מדוע ישראל צריכה להסתמך על חוקי תכנון ובנייה "חדשים" כדוגמת אלה של ארה"ב ואוסטרליה, שיש להם היסטוריה כה קצרה, ולא להתחשב בחוקי תכנון ובנייה ותיקים ובעלי ניסיון של אלפי שנים, כמו אלה שנוסחו בהלכה. גודוביץ' המליץ לחברי הוועדה לעיין בהלכה, לפחות מתוך רגש כבוד ונימוס כלפי מורשת אבותיהם.

"הצעתי לחברי הצוות לפנות לפרוייקט שאלות ותשובות שמנוהל על ידי הרב יעקב וינברגר מאוניברסיטת בר אילן", מספר גודוביץ', "הוועדה הציעה לי לקחת על עצמי את המשימה ולהביא בפניה את כל חוקי התכנון ברוח היהדות".

אך לא רק זאת, אלא שבשיחתו עם הרב ויינברג גילה גודוביץ', שהרב הוציא לפי כשלוש שנים ספר חוקים בנושא איכות הסביבה על פי ההלכה. "זה ממש מדהים", מתפעל גודוביץ', "יש בספר הזה הכול: איפה צריך להיות שטח ציבורי ואיפה צריך להיות שטח ירוק, יחסים עם הרשויות, היכן צריך למקם איזורי תעשייה ועוד. לדעתי, המשרד לאיכות הסביבה חייב לאמץ את הספר הזה".

מסתבר שגודוביץ' אינו לבד. גם לשכת שמאי המקרקעין בישראל, שמתכננת לערוך כנס שנושאו "ירושלים העיר שחוברה לה יחדיו", החליטה להזמין את הרב מאיר שלזינגר להרצות על תכנון ירושלים בראי ההלכה. אין ספק ששר הפנים, אלי ישי, ישמח לשמוע בשורות אלה.