הם נתנו לשר הפנים את הכוח

הצעת חוק ההסדרים החדש מאפשרת להחליף את הוועדות המקומיות בוועדות ממונות

בשקט בשקט, כמעט מבלי שמישהו ירגיש, ובחסות הרעש התקשורתי שיצרה "הוועדה לתשתיות לאומיות", מקים חוק ההסדרים החדש מוסד תכנון נוסף, הוא "הוועדה הממונה" (סעיף 47 (4) להצעת חוק ההסדרים).

החוק מסמיך את שר הפנים, על פי שיקול דעתו, למנות במקום ועדה מקומית, או במקום יושב ראש ועדה מקומית, את הוועדה הממונה, או את יושב ראש הוועדה הממונה, להם יוקנו כל סמכויות הוועדה המקומית, או העומד בראשה.

החוק החדש לא מותיר מקום לספק. סמכות שר הפנים למנות ועדה ממונה חלה הן על ועדה מקומית שהיא רשות מקומית (לפי סעיף 18 לחוק), והן על ועדה מקומית המורכבת ממספר רשויות מקומיות (לפי סעיף 19 לחוק).

לא שמענו את ראשי השלטון המקומי יוצאים כנגד כוונת החוק לתת לשר הפנים שיקול דעת רחב, המאפשר לשר לפגוע בסמכויותיהם, על ידי נטילת הסמכויות כאמור. ההסבר הפשוט לשתיקה הנ"ל הוא, שראשי השלטון המקומי לא קראו את הצעת החוק. ההסבר האחר הוא, כי ראשי המגזר העירוני נאלצים לאכול את הדייסה שהם עצמם בישלו.

בדברי ההסבר של הצעת החוק נאמר, כי "היקף העבירות על חוקי התכנון והבנייה עלה משמעותית בשנים האחרונות", וכי "לוועדות המקומיות תפקיד מרכזי בפיקוח ובאכיפת דיני התכנון והבנייה". לאור זאת, מציעים יוזמי התיקון בחוק, "להסמיך את שר הפנים לפזר ועדה מקומית שאינה מקיימת תפקידים המוטלים עליה על פי דין".

במשך תקופה ארוכה דורשים ראשי המגזר העירוני ממשרד הפנים לנקוט בצעדים שונים כנגד הבנייה הבלתי חוקית אצל שכניהם במגזר הכפרי. ההסדר החוקי החדש יתן כלי בידי שר הפנים, שיאפשר לו להתמודד עם טרוניותיהם של ראשי המגזר העירוני, ואולי על רקע זה שתיקתם. אלא שספק אם לילד הזה פיללו, שכן הכח שניתן לשר הפנים ישמש גם כנגדם, ולא רק בתחום האכיפה והבנייה הבלתי חוקית.

מסקרן יהיה לראות, האם הצעת החוק תלכד את השורות בקרב ראשי השלטון המקומי, והם יצאו במאוחד למאבק כנגדה, או שמא המחלוקת ביניהם עמוקה, עד כדי כך שראשי המגזר העירוני יהיו מוכנים לבלוע את הצפרדע, ובלבד שתפתח דרך בעזרתה יוכלו להתמודד עם שכניהם בכפר.

אגב, דרכו של הסעיף הנ"ל מהצעת החוק אל בין דפיו של ספר החוקים אינה מובטחת גם מטעמים אחרים. אם מישהו חיפש הצדקה לביקורת נגד תיקוני החקיקה בדרך של חוק הסדרים שנתי, הרי שהסעיף הנ"ל מספק אותה. הקשר בין הסעיף לבין תקציב המדינה אינו הכרחי, על אף שמציעי החוק מנסים ליצור קשר כזה בדברי ההסבר לחוק. הקשר בין הסיבה לתיקון בחוק, כפי שהיא מפורטת בדברי ההסבר לחוק, לתוצאה, הכתובה בהצעת החוק עצמה, לא קיים בכלל, שהרי מה הקשר בין אכיפה לא יעילה לשלילה גורפת של סמכויות הוועדות המקומיות? ומעל לכל אלה, הסעיף הזה פוגע בזכויות קונסטיטוציוניות, תוך הפרה בוטה של כללי המידתיות.

הכותב מתמחה בדיני תכנון ובנייה.