הות"לים: למי שחפצים ביקרו

אם צריך תוכנית לעוד 5 שנים - למה לקצר, ואם יש בה בעיה אמיתית - למה להסוות?

שר האוצר נכנע ללחצי שר השיכון ושר התשתיות, שגייסו את ראש הממשלה, והרחיב את חוק הות"לים (ועדות לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות) המוצע בחוק ההסדרים.

לרשימת ה"תשתיות הלאומיות", כמו מתקני תשתית, נמל תעופה, נמל ימי, מעגן, מתקני התפלה, מים, ביוב, פסולת חשמל ואיכסון גז ודלק, עבורם מבקש האוצר להחיל הליכי אישור מזורזים ומקוצרים, נוסף הסעיף: "תוכנית בנייה למגורים בהיקף העולה על 1,000 יחידות דיור, אשר הוגשה על ידי מינהל מקרקעי ישראל או משרד השיכון, והכל אם ראש הממשלה ושר האוצר הכריזו כי הוא בעל חשיבות לאומית".

תוספת זו, שהיא מיותרת מבחינת מלאי התוכניות הקיימות, עשויה להעשיר קבוצה מצומצמת מאוד של יזמי קרקע, וחושפת את ליברמן, שרנסקי ושרון לסידרת לחצים מצד בעלי עניין, והיא גם טעות פוליטית-טקטית גדולה.

אילו היה האוצר מבקש הליכים מהירים רק בנושאי תשתית לאומית, היה זוכה לתמיכה ומחליש את מרבית טיעוני המתנגדים, למעט הירוקים. אבל, ברגע שהות"לים מוצעים לטובת גורמים פרטיים, זה בהחלט יכול להיראות כאילו הדברים "תפורים" עבור מי שחפצים ביקרו, ואז איכות ההתנגדויות מקבלת עוצמה כזו, שהיא עלולה לפגוע במטרה המרכזית: הפעלת הוועדה לצורכי קידום תשתיות לאומיות.

האוצר טוען: מדובר בהסתכלות לטווח ארוך, שיהיה מלאי זמין של תוכניות-מדף מאושרות, שניתן לשלוף ברגע של חזרה לרמת הביקושים של סביבות 40 אלף יחידות חדשות לשנה. זהו טיעון חביב ותו לא.

1. אם צריך תוכנית, למשל לעוד 5 שנים, אז למה צריך קיצור וזירוז הליכים? אם התוכנית אינה ראויה לאישור בדרך הרגילה, בגלל איכות סביבה או תחבורה למשל, למה שתכוסה בתווית "חשיבות לאומית" ותאושר בפזיזות?

2. צריך ללמוד מנסיון הול"לים של שנות ה-90 - שהתייחסו למינימום 250 יחידות. חלק מתוכניות המגורים שאושרו אז בזריזות לא מומשו כלל. לקרקע הכנסיה בבית שמש אישרו 5,000 יחידות לפני כמעט 6 שנים. עד היום לא התחילו לבנות. בגן-ראובן אושרו אלפי יחידות וספק אם הוחל בבנייה. במושב גאליה, תוכנית שאושרה לפני שנים, התחילו בחלק קטן מתוך ה-2,000.

3. לטובת אלה שרוצים תוכניות-מדף, הנה כמה תוכניות מאושרות או מצויות בהליכי אישור מתקדמים, שכך או אחרת יוכלו להישלף בבוא העת.

מושב מגשימים, 1,200 יחידות בסוף הליכי האישור, כשהבעיה עיקרית היא תחבורה. אם בעיית התחבורה אמיתית - מה יעזור זירוז? אם לא, אז היא כבר תעבור בקצב שלה.

גליל ים, כ-2,000 יח"ד. גני יהודה - 3,000. פי גלילות 15,000-10,000 בהליכים (תקועים בגלל מחלוקת הפיצוי הכספי עם חברות הדלק). שטח ל' - כ-10,000 יחידות מאושרות. חוות שלם בהליכים ל-5,000-2,500 יח"ד. פרדס חסכון, בהליכים לאלפי יחידות. נת/600 על הים בנתניה - מאות יחידות מאושרות. נתניה מזרח - מעל 1,000 מאושרת. רשפון - מעל 1,700 בהליכים. אחיסמך - 3,000. נווה דורון - כמה אלפים. קרקע פרטית בבאר יעקב - כמה אלפים. גם במודיעין יש עוד מאות יחידות במלאי. וזה רק חלק.

4. ואם אתם בעד ביטול הבירוקרטיה, אז למה רק לבונים 1,000 יחידות? למה לא לחסל אותה גם עבור פינוי-בינוי, בוני 4 יחידות וסוגרי המרפסות?