משרדי הפנים, המשפטים ואיכות הסביבה מתנגדים לקיצור הליכי תכנון הבנייה

ועדת הכספים תגבש בשבוע הבא את עמדתה בנוגע לזירוז ההליכים

העמדה המפוצלת של הממשלה כלפי הצעתה בחוק ההסדרים לאשר תוכניות תשתית לאומיות בוועדה מיוחדת בהליך מזורז, תוך 4 חודשים, חזרה והודגשה היום (ד') בוועדת הכספים. הוועדה מכינה לקריאה שנייה ושלישית את הפרק היחיד בחוק ההסדרים שלא נמשך בידי הממשלה. הטיפול המיוחד בתוכניות מוסדר בתיקון רחב בחוק התכנון והבנייה.

היום שמעה הוועדה את משרדי הממשלה הנוגעים בדבר פוסלים כאיש אחד, מזוויות שונות, את עצם רעיון הקמת הוועדה המיוחדת. עיקר הביקורת נמתחה על לוח הזמנים החפוז המוקצב לבדיקות ההשפעה הסביבתית של כל תוכנית, ועל הצעת הממשלה לכלול בחוק גם תוכניות להקמה של יותר מ-1,000 יחידות דיור.

דינה רצ'בסקי, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, הדגישה את ההיתר שנתן לה השר אלי ישי לצאת נגד כוונות האוצר בחוק החדש. היא טענה, כי במקום הוועדה המיוחדת, ניתן להקים ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שתעביר את המלצותיה למועצה, וזו תבקש מהממשלה אישור סופי להליך.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד דלית דרור, יצאה גם נגד ההרכב המוצע של הוועדה המיוחדת. ולרי ברכיה, נציגת המשרד לאיכות הסביבה, טענה, כי לא ניתן לבצע תסקיר השפעה על הסביבה בתוך שבוע כפי שמוצע בחוק, ונדרש לפחות חודש ואפילו יותר, אם מדובר בהקמת מתקן דלק או שדה תעופה.

עקב ריבוי ההערות של נציגי הממשלה, והעובדה שהיא איננה מדברת בקול אחד, ביקש היו"ר, ח"כ יעקב ליצמן, מנציגי הממשלה לסכם את השגותיהם בכתב ולהגיש את ניירות העבודה לוועדה לקראת המשך הדיון בשבוע הבא, בו היא תגבש את עמדתה לגבי החוק בכלל וסעיפיו השונים בפרט.

מסמכים דומים הגישו לבקשתו נציגי הארגונים הירוקים, שגם הם מתנגדים לחוק. האוצר התבקש להציג מדגם של פרויקטים שמתוכננים לעבור בהליך מזורז בשנת 2002.