מנכ"ל משרד השיכון: קידום חוק הול"לים ייצור מלאי של 170 אלף יח"ד

מנכ"ל משרד השיכון, אבי מעוז, ביקש מיו"ר ועדת הכספים, ח"כ יעקב ליצמן, לקדם את חוק הוול"לים, כדי לאפשר למשרדו להגיע למלאי זמין "על המדף" של 170 אלף יחידות דיור.

מעוז טוען בפנייתו, כי היעד האסטרטגי הזה רחוק מהשגה. זאת, כי רוב הפרויקטים נחסמו בגלל בעיות שונות, כגון ביוב וסכסוכי גבולות שיפוט מוניציפליים.

מעוז מציין, כי כרגע זמינות 46 אלף יחידות דיור בלבד, מתוכן רק 10,500 באיזורי הביקוש. מלאי זה אינו יכול לתת מענה לצרכי המשק, כמו במקרים של קליטת עלייה בהיקפים גדולים. זאת, בניגוד לתוכניות ארציות שונות, כגון תמ"א 31, והחלטות ממשלה רבות שהתקבלו בעשור האחרון, והכתיבו הכנת מלאי זמין בפריסה מאוזנת.

מעוז מזהיר, כי היעדר מלאי תכנון זמין בפריסה ארצית מתאימה עלול לגרום לעליית מחירי הדיור ברגע שהמשק יתאושש, ויתחיל לצאת מהמיתון. זאת, כפי שקרה במחצית העשור הקודם. לדבריו, חשיבות המלאי איננה קשורה למצב הנוכחי של התחלות וסיומי בנייה. לדבריו, השנה צפויות רק 30 אלף התחלות בנייה, בגלל המיתון.

התיקון שמציעה הממשלה בחוק התכנון והבנייה (החייאת הוול"לים), שכבר נמצא בדיון מתקדם בוועדת הכספים, הוא הפרק היחיד בחוק ההסדרים הנלווה לתקציב 2002 שלא נמשך ע"י שר האוצר. השר סילבן שלום אמור להשיב השבוע את החוק לכנסת. הוועדה נטלה פסק זמן בעבודה על הפרק, עד שיתברר גורל התקציב וחוק ההסדרים, ועד שתיושב המחלוקת בין משרדי הממשלה על התיקון המוצע.

התיקון המוצע מסדיר הקמת ועדת תכנון ארצית, שתורכב כולה מנציגי הממשלה. היא תאשר בתוך ארבעה חודשים תוכניות תשתית בעלות חשיבות לאומית, כולל דירות למגורים בפרויקטים של 1,000 יחידות ומעלה. מעוז מציין בפנייתו לליצמן לפחות 4 פרויקטים כאלה, שמשרדו מקדם בפועל בכרמיאל, ברמלה, בכפר יונה ובבאר-שבע, כולם בני 1,500-1,000 יחידות דיור.

התיקון נתקל בוועדת הכספים בהתנגדות תקיפה של משרדי המשפטים, הפנים ואיכות הסביבה. זאת, בעיקר להכללת הפרויקטים הגדולים לדיור בהליך התכנון המזורז, מאותן סיבות שמעכבות את אישור המלאי התכנוני המלא של משרד השיכון.

מטרת התיקון המוגדרת היא לעקוף את הסחבת הביורוקרטית של ועדות התכנון. אולם המתנגדים הוכיחו לוועדת הכספים, כי לא ביורוקרטיה, אלא בעיות מהותיות מעכבות את אישור הפרויקטים, כפי שגם עולה מפנייתו של המנכ"ל מעוז לליצמן. הם טענו, כי את הבעיות האלה לא ניתן, ואף מסוכן, לעקוף בחקיקה שרירותית חפוזה, וזו תהיה "בכייה לדורות".