9 חודשי תכנון: 3,550 יח"ד מהמינהל ו-19,103 ממשרד השיכון

המינהל מסביר את היבול הדל: מדובר בנתון אקראי, יש גם תוכניות לתעסוקה, תיירות ומסחר

תשע תוכניות ובהן 3,550 יחידות דיור - זהו כל המלאי שקלטה מערכת התכנון מתוכניות שהגיש מינהל מקרקעי ישראל לוועדות ב-9 החודשים מארס-דצמבר 2001. תקציב התכנון השנתי של המינהל עומד על כ-150 מיליון שקל.

באותם תקופה ממש, נקלטו במוסדות התכנון 15 תוכניות של משרד השיכון, ובהן 19,103 יחידות דיור, שבתכנונן השקיע 51 מיליון שקל. סך הכל הוגשו למוסדות התכנון באותה תקופה 24 תוכניות מוסדיות, ובהן 24,650 יחידות. הרבה מאוד כסף, לכל כך מעט תכנון.

במינהל מקרקעי ישראל אומרים בתגובה, שבמספרים אלה לא נכללו תוכניות רבות נוספות שהוגשו ללשכת התכנון, אך לא נקלטו. טיעון נוסף הוא, שהנתונים הם ל-9 חודשים בלבד, וכי הם אינם מהווים בהכרח מדגם מייצג אלא נתון אקראי.

לטענת המינהל, הממוצע התכנוני הרב שנתי עומד על 20,000 יחידות דיור בכל שנה. טיעון נוסף הוא, שתקציב אגף התכנון במינהל, בראשות דן סתיו, אינו מיועד רק לתוכניות מגורים, אלא לייעודים רבים נוספים, כגון תעסוקה, תיירות, מסחר, מרכזים עירוניים, מחצבות, בתי עלמין ועוד.

ממשרד השיכון נמסר בתגובה, שהנתונים מוכיחים שיש לשקול העברת חלק מהתקציב מהמינהל למשרד השיכון.

גורמי תכנון מסכימים, שמדובר במספר דירות נמוך מאוד בהשוואה לכסף הרב שמושקע בתכנון. עיקר הביקורת מושמעת נגד המינהל, המעסיק חברות מתכננות העולות כסף רב, אך לא תמיד מספקות את הסחורה. שני מנהלי המינהל הקודמים, עו"ד אבי דרכסלר ועו"ד שלמה בן-אליהו, מתחו לא פעם ביקורת על הסכומים הרבים המוצאים על תכנון שאינו נותן פירות. מנהל המינהל הקודם, בן-אליהו, אף עצר את עבודת החברות המתכננות בטענה שהן אינן יעילות מספיק.

במינהל התכנון במשרד הפנים טוענים, שיש להסתכל על המספרים בעין ביקורתית קצת פחות. לדברי מנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים, דינה רצ'בסקי, בהליכי תכנון שונים נמצאות 139 תוכניות של מינהל מקרקעי ישראל ו-70 תוכניות של משרד השיכון.

תוכניות אלה כוללות 150 אלף יחידות, מהן 57 אלף יחידות דיור של משרד השיכון ו-91 אלף יחידות דיור של מינהל מקרקעי ישראל. רצ'בסקי אומרת, שמוסדות התכנון מטפלים בתוכניות לבניית 1.5 מיליארד מ"ר מסחר תעשייה וחדרי מלון, שגם בהן השקיעו משרד השיכון והמינהל כספים רבים.

מיעוט התוכניות ב-2001, לדברי רצ'בסקי, הוא הביטוי המוחשי ביותר לזמנים הקשים שעברו על המינהל, שכללו התפטרות שני מנהלים ברצף, הקפאת התכנון, והשבתת מחוז הצפון ומחוז המרכז במשך חודשים ארוכים ועוד.

לדבריה, מספר התוכניות המוגשות על ידי המינהל ועל ידי משרד השיכון, מבטא בעצם את הצרכים האמיתיים של המשק, הזקוק מידי שנה לכ-40 אלף יחידות דיור חדשות, מהן שני שליש בבנייה פרטית ושליש בבנייה ציבורית, כאשר מתוך סך הבנייה הפרטית, חלק נבנה עבור משרד השיכון. לדעתה, כל הטענות בדבר צרכים גדולים הרבה יותר, אינן נכונות.