כפר אז"ר: רק אם הוועד יוחלף

היכולת לתכנן את רזרבת הקרקע העיקרית במרכז, בקעת אונו, תלויה בהחלטת רשם האגודות השיתופיות

עד כמה שהדבר יישמע מוזר, האפשרות לתכנן ולפתח את רזרבת הקרקע העיקרית בגוש דן, נתונה בידי רשם האגודות השיתופיות, עו"ד אורי זליגמן. השאלה: האם הרשם יחליף את ועד האגודה הממונה מטעמו במושב כפר אז"ר, בראשות חיים רזניק, הפועל 7 שנים רצופות.

מדובר במתחם בקעת אונו, כ-10,000 דונם, בין כביש 4 (גהה) במערב; כביש 40 (בני עטרות-גני תקוה) במזרח; כביש 471 (בר אילן-מכבית) בצפון; ובדרום כביש 461 (מסובים-יהוד). יש שם אדמות עירוניות, אדמות מינהל, קרקע פרטית וקרקע חקלאית, עם סבך אינטרסים נוגדים של עיריות ומועצות, שכבר עכשיו יש עליה תוכניות לכ-30 אלף יח"ד, לפחות 2 מיליון מ"ר תעסוקה ועשרות אלפי מ"ר מסחר.

הרבה שנים ולא מעט צוותי תכנון נכשלו בניסיון לעשות משהו בבקעת אונו. הבעיה העיקרית היתה שאלת התחבורה, שבמרכזה: היכן יעברו הכבישים, ובעיקר כבישי האורך, ובאיזו זיקה יהיו כבישי האורך למתחם בית החולים שיבא. לפני שבועות אחדים התחיל לעבוד צוות היגוי חדש על בקעת אונו, והוא ייתקל בדיוק באותן בעיות.

כביש הרוחב ממחלף אלוף שדה לבי"ח שיבא, במותניים של בקעת אונו, מחלק את המתחם לשני חלקים. בדיוק על הכביש הזה יושב כפר אז"ר, המחזיק גם בשטחים חיוניים מצפון ומדרום לכביש.

המצב ברור: כפר אז"ר מחזיק את בקעת אונו במותניים, ובידיו הכוח להשפיע על מיקום כבישי האורך. כשאומרים כפר אז"ר - הכוונה היא לוועד הממונה של כפר אז"ר, בראשות חיים רזניק, המגלגל את תוכניות הפשרת הקרקע הענקיות של המושב. רזניק הוא גם דמות דומיננטית בוועד המוניציפאלי במושב.

לחברי הוועד יש אינטרס להמשיך לשלוט בענייני המקרקעין והתכנון של המושב, ולכל אחד מחברי הוועד, באופן אישי, יש זיקה לקרקעות ספציפיות. בתחקיר שפורסם במוסף זה ("המפשירים מכפר אז"ר", 31.1.00) הוכח, שהעניינים התכנוניים, ובעיקר מיקומו של כביש האורך המרכזי של בקעת אונו, "הותאמו" לאינטרסים הקרקעיים הפרטיים של שליטי המושב - אבל משרד הפנים ורשם האגודות לא נגעו בחברי הוועד. להיפך, זליגמן מאריך את המינוי כל 3 חודשים.

לפני שבועיים נערך דיון סוער בוועדת הפנים של הכנסת, במכלול תלונות, פרסומים ודו"חות על אופן ניהול ענייני כפר אז"ר: מחירי מים בתעריף חקלאי למקורבים המפעילים עסקים; דו"ח שהזמין משרד הפנים גילה "הקלות" בארנונה לחברי ועד ולמקורביהם ב-5 מיליון שקל, לצורך חיזוק שליטת הוועד במושב; התנכלות למתנגדים; עסקים ללא רישיון ואכיפה סלקטיבית; תכנון אינטרסנטי, שלמרבה הפלא נתמך בחלקו על ידי המינהל, המודע היטב לבעיות במושב.

יו"ר הוועדה, משה גפני, והח"כים יגאל ביבי ואריה גמליאל, הביעו זעם על מה שנראה להם כגיבוי תמוה שנותן הרשם לוועד הממונה בכפר אז"ר, ודרשו מזליגמן להחליף את הוועד.

תמיהת הח"כים מוצדקת לאור הדברים שנאמרו בבג"ץ כפר אז"ר (6627/98). הוועד הממונה נדרש לבצע חקירה בשאלה מי בכלל גר במושב, דהיינו, למי מהחברים יש בכלל זכות להנות מהפרויקטים. השופט מישאל חשין אמר על הוועד: "לא נערך בירור של אמת ולא נעשתה חקירה של ממש". זליגמן, במקום להעיף את הוועד מיד בפרסום הבג"ץ ב-5.12.00, המשיך לחתום על המינוי. רשם האגודות זליגמן סירב להתייחס לשאלה, האם בכוונתו להחליף את ועד כפר אז"ר.

בלי ועד חדש בכפר אז"ר, נקי מאינטרסים, ואם הוא ממונה אז רצוי באנשים חיצוניים, אין טעם להמשיך בתכנון בקעת אונו.