רובינשטיין: להקים בפרקליטות יחידה ארצית לטיפול בעברייני הבנייה

לדברי רובינשטיין, יש גם להגביר את האכיפה נגד קבלנים לא רשומים, ולהגיש ערעורים במקרה שהעונשים שיוטלו על קבלנים אלה על-ידי בתי המשפט יהיו קלים מדי

"כל הגורמים נכשלו באכיפת חוקי התכנון והבנייה, ולכן יש להקים במסגרת הפרקליטות יחידה ארצית מאוחדת לטיפול בעברייני הבנייה". כך אמר בסוף השבוע, היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין.

עוד אמר רובינשטיין, שבמסגרת הניסיונות לאכוף את החוק, הוא דורש מהשרים שלא להתערב בעמדות נציגיהם בוועדות התכנון והבנייה. דברים אלה נאמרו כהמשך למכתב ששלח רובינשטיין ל-11 שרים, ובהם דרש שלא יתערבו בניסיונות לאכוף את החוק במקרים שונים. הבולט בהם הוא צומת ירקונים, שם נבנו מבנים מסחריים על קרקע חקלאית ללא אישור.

לדברי רובינשטיין, יש גם להגביר את האכיפה נגד קבלנים לא רשומים, ולהגיש ערעורים במקרה שהעונשים שיוטלו על קבלנים אלה על-ידי בתי המשפט יהיו קלים מדי.

על-פי הנוהל הקיים, את התלונות נגד קבלנים לא רשומים מגיש רשם הקבלנים לרשויות המקומיות, שהן הגוף היחיד שיש לו סמכויות אכיפה בתחום התכנון והבנייה. בשנה שעברה הוגשו על-ידי רשם הקבלנים במשרד השיכון 312 תלונות, אך העבריינים יצאו בדרך כלל בעונשים קלים בלבד.

קבלן שהורשע בביצוע עבודה הנדסית ללא רישיון נדון ל-60 שעות עבודה בשירות הציבור. קבלן אחר נדון לקנס של 800 שקל, ומי שהתחזה לקבלן נדון לקנס של 5,000 שקל בלבד. קבלן ללא רישיון, שבנה 86 דירות, תוך כדי שימוש בחומרי בנייה לא תקינים, נקנס ב-20 אלף שקל בלבד.