בג"ץ: לביהמ"ש לעניינים מקומיים סמכות לדון בענייני בנייה של תושבי מזרח י-ם

"החקיקה הישראלית החילה כדין את המשפט, השיפוט והמינהל על ירושלים המזרחית"

לבית המשפט לעניינים מקומיים סמכות לדון בענייני בנייה בלתי חוקית של תושבים פלשתינים בירושלים. כך קבע בג"ץ, בנמקו, כי גם במקרה שהחוק הישראלי איננו עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי - הרי שהחוק הישראלי קובע, ויש לנהוג לפיו.

מדובר בשישה פלשתינים הגרים במזרח ירושלים, אשר הוגשו נגדם כתבי אישום בשל בנייה בלתי חוקית. השישה טענו בבית המשפט לחוסר סמכות של בתי המשפט בישראל לדון בנושא, בטענה שהחלת החוק הישראלי על שטחים בירושלים המזרחית איננה חוקית.

בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים החליט שלא לדון בטענה האמורה, וקבע, כי על הפלשתינים לפנות לבג"ץ. בעקבות כך הגישו השישה, באמצעות עו"ד יוסף שוורץ, עתירה לבג"ץ.

השופטת, טובה שטרסברג-כהן, קובעת בפסק הדין, כי החקיקה הישראלית החילה את המשפט, השיפוט והמינהל של המדינה על ירושלים המזרחית, והחלה זו נעשתה כדין.

מעמדה של ירושלים המזרחית נדון בבג"ץ כבר בעבר, ושופטי בית המשפט העליון קבעו בתקדימים שונים, כי השיפוט והמינהל של המדינה חלים על ירושלים המזרחית, מחמת סיפוח.

לעניין הטענה, כי החקיקה המספחת את ירושלים נגועה באי חוקיות, שכן היא איננה עולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי, קובעת השופטת, כי במקרה כזה גובר המשפט הישראלי, "גם אם אצא מתוך נקודת הנחה שהחקיקה הישראלית הפנימית איננה עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי המנהגי - ואינני קובעת שכך הוא, באשר אין יסוד להנחה זו - גובר המשפט הישראלי", אמרה.

שטרסברג-כהן מצטטת מתקדימים להוכחת טענה זו, ובכללם פסק דין של הנשיא בדימוס, מאיר שמגר, אשר קובע, כי במקום שיש ניגוד בין החקיקה הישראלית לבין כלל מנהגי המשפט הבינלאומי הפומבי - עדיפה הוראת החוק שבמשפט הישראלי.

עם זאת, מוסיף שמגר ואומר, כי ההנחה צריכה להיות שהמחוקק שואף לתאם את חוקו לעקרונות המשפט הבינלאומי.

יצוין, כי עניין הבנייה הבלתי חוקית בירושלים עומד על סדר היום בימים אלה, בהם מתכוונת העירייה להרוס מבנים בלתי חוקיים שנבנו על ידי תושבים פלשתינים בירושלים המזרחית. את המדינה ייצג עו"ד מלכיאל בלס. (בג"ץ 256/01).