עד לאסון הבא

אין סעיף פלילי בחוק שאוסר בנייה בשיטת פל-קל - המשטרה לא תנהל חקירות נוספות

המשטרה לא תחקור את כל המבנים בארץ שהוקמו בשיטת הפל-קל. מפקדת יאח"ה, תת-ניצב מירי גולן, אומרת שאין מניעה בחוק הפלילי להקים מבנים בשיטת הפלקל. במשטרה מודים למעשה, כי לא ינהלו חקירות נוספות בנוגע לבניינים שנפגעו בשיטה זו, "עד לאסון הבא".

דו"ח המשטרה לסיכום חקירת ורסאי מעלה לכאורה ממצאים חמורים ביותר נגד שיטת הפל-קל וממציאה, המהנדס אלי רון, וממצאים קשים גם ביחס לחשודים האחרים בפרשה, שאותם ממליצים החוקרים להעמיד לדין. בין היתר טוענת המשטרה, כי "שיטת פל-קל מעולם לא נבדקה בהליך מסודר, ואף לא אושרה על ידי גוף מוסמך. השיטה נפסלה על ידי התחנה לחקר הבנייה בטכניון עוד ב-1987".

עוד נטען, כי השיטה "מסוכנת, לקויה מיסודה ומשוללת כל בסיס עיוני או ניסויי, אינה עומדת בקריטריונים הנדסיים בסיסיים מקובלים, כמו גם בדרישות תקנים ישראליים או זרים ישימים כלשהם, ואף אינה מאפשרת פיקוח נאות לאבטחת התאמת הביצוע לתכנון המקורי". באשר להוגה השיטה, אלי רון, טוענת המשטרה, כי הוא ידע שהשיטה בעייתית ומסוכנת, וכי היא היתה צריכה להדליק אצלו "אור אדום", כהגדרת המשטרה.

בחודש הראשון לחקירת אסון התמוטטות רצפת אולם ורסאי (מאי 2001), בו נהרגו 23 בני אדם, קיבלו חוקרי יאח"ה לידיהם את הרשימה המלאה של עשרות אלפי מבנים ברחבי הארץ, שנבנו בשיטת הפל-קל.

לאחר התייעצות משפטית, שנערכה ביחידה הארצית לחקירות הונאה ובצמרת המשטרה והפרקליטות, הגיעו הגורמים המעורבים בחקירה למסקנה, כי מבחינה משפטית ופרקטית אינם יכולים לנהל חקירה נגד כל אחד מהמבנים שהוקם בשיטה זו.

גולן העבירה זמן קצר לאחר מכן את רשימת המבנים למשרד הפנים וליו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, והציעה להם לנקוט בהליכים אזרחיים לבדיקת תקינות המבנים שהוקמו בשיטת הפל-קל, ולמניעת כשלים הנדסיים נוספים כדוגמת זה שאירע באסון ורסאי.

גולן, שנשאלה לאחר פרסום המלצות המשטרה בפרשה, אמרה, "אנחנו לא יכולים להאשים אדם על זה שהוא בנה בית". היא הסבירה, כי רק כאשר הבנייה גורמת לנזק ברכוש או בנפש, ניתן להתייחס אליה כמעשה פלילי לכאורה. במשטרה מודים למעשה, שכל עוד לא ייחשפו כשלים נוספים במבנים ברחבי הארץ, או אסונות חלילה, לא תהיה להם אפשרות לנהל חקירה בעניין, שכן לדבריהם אין סעיף פלילי בחוק שאוסר בנייה בשיטה שאיננה תקנית.