ההקלה נפלה חלל

ועדת הערר סרבה לאשר הקלה בבנין בו חללים בלתי מוסברים, בזבזניים ומלאכותיים

מעשה בבקשת היתר לבנין ברחוב סמילנסקי בשיכון צמרת בתל-אביב. על-פי תוכנית המתאר הרלוונטית מותרת במקום בניית בנין בין שתי קומות. הבעלים, שיוצגו בוועדת הערר ע"י עו"ד ציפורה בליצר, ביקשו הקלה, עלמנת לאפשר בניית קומה שלישית, ולכך התנגדו השכנים, המתגוררים בבית הסמוך.

המתנגדים, באמצעות עו"ד עודד ברי, טענו, כי הקומה הנוספת תפגע בהם בכך, שתחסום את האור והשמש מביתם ותפגע בהנאתם ממנו. עוד טענו המתנגדים כי בבנין אושרו חללים טכניים אותם ניתן לסגור בעתיד ובכך להגדיל את שטח הבית מעל למותר.

הוועדה המקומית דחתה את התנגדות המתנגדים, הן מהטעם שגבהם הכללי של בניינים רבים ברחוב עולה על הגובה הסטנדרטי של שתי קומות, הן כי החללים הטכניים אושרו על-פי הכללים לחישוב שטחים, ואין לסרב להם רק בשל החשש כי יסגרו בעתיד שלא כדין, והן מטעמים נוספים.

המתנגדים, שדעתם לא היתה נוחה מדחיית התנגדותם, פנו לוועדת הערר שבמחוז תל-אביב (עו"ד ענת בירן, יו"ר, תיק ערר ת"א 5159/01). ועדת הערר, לאחר ששמעה את הצדדים וביקרה במקום, החליטה לקבל את הערר. אומנם, כך קובעת הוועדה, תוספת קומה אינה מהווה סטיה ניכרת וניתן לאשרה, ואולם הוועדה הגיעה לידי מסקנה, כי ללא ה"חללים", שהם לדעתה "בזבזניים, נראים מלאכותיים והטענה כי הם עתידים להסגר בעתיד אינה טענה בלתי סבירה", ניתן היה להסתפק בשתי קומות בלבד, ללא צורך בקומה שלישית כהקלה.

הוועדה הגיעה למסקנה, כי אותם חללים "מנפחים" את הבנין, מעל ומעבר לנפח שראוי לקבל בתכנון העונה על הוראות תוכנית המתאר, ואין לו הצדקה. לדעת הוועדה, "התכנון המוצע אינו מצדיק הקלה כזו בשל בזבוז השטחים העצום, הגדלת נפח הבנין בצורה מוגזמת, והמלאכותיות של חללים אלו".

מכיוון שכך - התקבל הערר ובוטלה החלטת הוועדה המקומית להעניק ההיתר כמבוקש.

משרד יגנס-טויסטר מתמחים בתכנון בנייה ונדל"ן.