הוועדה לפרויקטים לאומיים: רק חצי תאוותם

במכתב לראש הממשלה, אריאל שרון, ביקש ליברמן בשבוע שעבר להעמיד על סדר יומה של הממשלה הצעת חוק חדשה, שתעניק לממשלה סמכויות רבות יותר באישור פרויקטים לאומיים

איש לא יצא מרוצה מאישור הסעיף בחוק ההסדרים להקמת ועדות לאישור פרויקטים לאומיים, לצד המועצה הארצית. משמעות ועדות אלה היא עקיפת ועדות התכנון, הרשויות המקומיות ואישור הפרויקטים על-ידי נציגי ממשלה, תוך מגבלה על זכות התנגדות של הציבור.

משרד השיכון התאכזב מכך שמהחוק הוצא הסעיף המאפשר הקמת שכונות ובהן 1,000 יחידות דיור. לדברי מנכ"ל משרד השיכון, אבי מעוז, הוצאת הסעיף גרמה נזק לענף הבנייה.

שר התשתיות, אביגדור ליברמן, מאמין, שלוועדות שאושרו לא יהיו שיניים חזקות מספיק, וכי היה צריך להעביר את כל סמכויות האישור לראש הממשלה, ובכך לגרום להאצת התהליך. הירוקים מאמינים שהחוק יגרום להרס התכנון בארץ, ולפגיעה בלתי הפיכה בשטחים הפתוחים.

במכתב לראש הממשלה, אריאל שרון, ביקש ליברמן בשבוע שעבר להעמיד על סדר יומה של הממשלה הצעת חוק חדשה, שתעניק לממשלה סמכויות רבות יותר באישור פרויקטים לאומיים. הצעת החוק מעניקה לראש הממשלה, ובעיקר לשר התשתיות, סמכויות נרחבות לאישור פרויקטים, תוך עקיפה של כל מוסדות התכנון. בין השאר מציע ליברמן, שלראש הממשלה, שר האוצר או שר התשתיות, תינתן הסמכות להכריז על פרויקט כעל בעל חשיבות לאומית.

עוד דורש ליברמן, שראש הממשלה או שר האוצר יקבעו על איזה שר יוטל ביצוע פרויקט לאומי. שר זה יקבל סמכויות הניתנות לשרים אחרים בכל הנוגע לקידום הפרויקט ולביצועו. באשר לרכישת הקרקע למטרת הפרויקט, מציע ליברמן, שעל המדינה יוטל לרכוש את הקרקע במתכונת שבה היא נרכשה למטרת הקמת כביש חוצה ישראל, כלומר בדרך של הפקעה ופיצוי. על-פי הצעה זו, חוכרי המינהל יקבלו פיצוי כספי, ואילו בעלי קרקע פרטית יקבלו קרקע חליפית.

באשר למחלוקות צפויות בין משרדי ממשלה, תאגידים ורשויות מקומיות, מציע ליברמן, שההכרעה בנושא זה תינתן לראש הממשלה ולשר האחראי על הפרויקט. אין ספק שבמקרה זה, לראשי הרשויות לא יהיה הרבה מה לומר. ליברמן משוכנע שהצעתו זו תהפוך ל"קטר", שיחלץ את המשק מהמשבר בו הוא שרוי, תיצור מקומות תעסוקה ותזרים מיליונים למימוש תשתיות.

לדעת ליברמן, יש להגדיר כפרויקט לאומי מתקני תשתית, נמלי תעופה, נמלים, מתקנים להתפלת מים וביוב, מאגרים להולכת מים, קווי הולכה, מכלים לאכסון וניפוק של גז ודלק.

לטענת החברה להגנת הטבע ואירגון הגג חיים וסביבה, החוקים החדשים מהווים ריסוק מוחלט של חוק התכנון והבנייה. הם יגרמו לפגיעה באיזון הרכב מוסדות התכנון, הם יפגעו בזכות הציבור להתנגד לתוכניות, יבטלו את תפקיד המשרד לאיכות הסביבה ויעקפו את סמכות הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים.

עוד טוענת החברה להגנת הטבע, שבהצעה שהתקבלה הוכנסו שינויים קלים וחסרי משמעות, בין השאר שיתוף נציג של אירגון הגג של אירגוני הסביבה. לדברי מנכ"ל החברה להגנת הטבע מיקי ליפשיץ, ויו"ר חיים וסביבה אלון טל, יוזמי ההצעה מנסים להשתיק את מתנגדיה באמצעות מס שפתיים, שיכסה על הבעייתיות שבעצם קיומה. לדברי ליפשיץ וטל, הם אינם מתכוונים לשמש עלה תאנה ליוזמות הרסניות מסוג זה, וימשיכו להתנגד לקיומו של החוק.

רשות הטבע והגנים הודיעה בתגובה, שאף היא מתנגדת לחוקים החדשים. לדעת הרשות, אם הממשלה חושבת שיש לזרז הליכים עליה לתגבר את ועדות התכנון, ולא לעקוף אותן ולפגוע בכך בשטחים הפתוחים.