ועדת התשתיות: ישי לא ממהר

יוזמי הוועדה המיוחדת הופתעו מהנצחון שהשיגו בחוק ההסדרים, והיצור החדש חמק לשליטת משרד הפנים, המתנגד לעצם קיומו

רק בימים הקרובים יתברר, האם הוועדה החדשה לאישור פרויקטים של תשתיות לאומיות, שהוכרז על הקמתה בחוק ההסדרים, היא לא הר שיוליד בסופו של דבר עכבר קטן, שיחמוק מידיהם של שר האוצר סילבן שלום ושל שר התשתיות אביגדור ליברמן, שכה רצו בהקמתה.

הוועדה נועדה לזרז הליכי אישור של פרויקטים לאומיים גדולים, תוך ביצוע עיקוף זריז של מוסדות התכנון והרשויות המקומיות. בראש הוועדה, כך הוחלט, יעמוד נציג משרד הפנים, וחבריה יהיו נציגי משרדי ממשלה, נציג האירגונים הירוקים המתנגדים לעצם הקמתה, ונציג ציבור. לוועדה קמו מתנגדים רבים, ובראשם החברה להגנת הטבע ואירגונים ירוקים נוספים, אך גם מינהל התכנון במשרד הפנים, שלא חסך שבטו מהרעיון.

רק עתה מתברר, שאפילו יוזמי הוועדה הופתעו מכך שהצליחו להעביר את ההצעה במסגרת חוק ההסדרים. הם כל כך לא האמינו שהסעיף בחוק יעבור, עד שלא עשו שום דבר כדי לקדמו. עתה, לאחר שנרגעו מעט מההפתעה, הודיעו שהם מתכוונים לפעול במהירות, אחרת זירוז גדול כבר לא יהיה שם.

לדברי סגן הממונה על התקציבים באוצר לענייני נדל"ן ותשתיות, אבי גפן, במהלך השבוע מתכוון שלום לפנות לשרים בבקשה שימנו בזריזות את נציגיהם לוועדה, מתוך מטרה להתחיל בעבודתה כמה שיותר מהר. שלום מקווה, שהמנכ"לים יתנדבו לשבת בוועדה בעצמם, ובדרך זו אולי יצליחו להזיז משהו. בינתיים לא קיבל הבטחה לכך.

אבן נגף משמעותית נוספת בדרכה של הוועדה נעוצה בעובדה, שאת יו"ר הוועדה אמור למנות שר הפנים, אלי ישי. ישי כידוע התנגד לוועדה, שעצם מהותה הוא למעשה עקיפת מינהל התכנון שבאחריותו. עתה, כשהוא צריך למנות את העומד בראשה, יכול ישי לממש את התנגדותו על-ידי עיכוב מינוי היו"ר. שמועות שהתהלכו לאחרונה במסדרונות משרד הפנים טענו בעקשנות, שישי חשב למנות לתפקיד את יו"ר המועצה הארצית, עמרם קלעג'י. מינויו של קלעג'י יהפוך את הוועדה לזירוז הליכים לבבואה של המועצה הארצית.

"כדי שכל העסק יתחיל לעבוד", אומר גפן, "צריך ישי לעשות מספר פעולות, שיש בדעתנו לתקצבן בזמן הקרוב ביותר, בין השאר מינוי יו"ר הוועדה. יחד עם זאת, לא נראה לנו שמשרד הפנים ינסה לעכב את הקמת הוועדה. אנחנו יודעים שהיו לשר ישי הסתייגויות, אך העניין הוכרע לאחר שהוחלט שלא להכניס לאחריות הוועדה גם פרויקטים של 1,000 יחידות דיור, כפי שהוצע במקור".

בכך לא הסתיימו הבעיות. גם נציגי שרים אחרים, בחלקם כאלה שהתנגדו לוועדה, צריכים למנות נציגים. אי מינויים יעכב את תחילת עבודת הוועדה. לשרים לקח חצי שנה למנות את נציגיהם למועצת מקרקעי ישראל, מעניין כמה יזדרזו הפעם.

וזה עוד לא הכל. עתה מתברר, שלשלום ולשרון אין בכלל רשימה מסודרת של פרויקטים אותם הם רוצים לקדם. עלפי החוק, לאחר הקמת הוועדה היא תיזום פנייה למע"ץ, למשרד התשתיות, לרכבת ולגופים נוספים, ותבקש מהם רשימה של פרויקטים תקועים. לפי שעה אין שום ודאות אילו פרויקטים ייכנסו לרשימה ואילו לא. גורמי תכנון אומרים, שחברי הוועדה יצטערו לגלות כמה קשים יכולים להיות החיים.

גפן גם אינו מוטרד יתר על המידה מניסיונותיו של ליברמן להרחיב את סמכויות הוועדה עוד יותר, ובין השאר להרחיב את סמכויות שר התשתיות, בהכרזה על פרויקטים לאומיים. "ליברמן לא ממש קשור לוועדת התכנון", אומר גפן, "הוא יהיה לא יותר מאשר צרכן של הוועדה. אני לא רואה בכך שום סתירה".