צו הריסה - בידיעת המהנדס

על מהנדס המחלקה מוטל לציין בתצהירו את המקור לידיעותיו ולנמק מדוע ראוי לקבל ידיעות שהובאו לו מפי צד שלישי כידיעותיו שלו.

סעיף 238א' לחוק התכנון והבנייה קובע, שאם הוקם בניין חורג, רשאי יו"ר הוועדה המקומית לצוות שהמבנה ייהרס ובלבד שהוגש לו תצהיר חתום בידי מהנדס הוועדה המקומית, המצהיר כי לפי ידיעתו הוקם הבניין ללא היתר ובנייתו לא נסתיימה יותר מ-60 יום לפני כן, והמבנה מאוכלס תקופה שאיננה עולה על 30 יום.

בפני השופטת אחימן, מבית המשפט לעניינים מקומיים בת"א, באה בקשה לביטול צו הריסה מינהלי, שהוצא ע"י מנהל מחלקת הפיקוח של עיריית ת"א.

צו ההריסה נסמך על תצהירו של מהנדס הוועדה המקומית, שבו הצהיר כי לפי ידיעתו נעשתה במבנה סגירת שטח מדרכה באמצעות עמודים וקורות ברזל, ולפי ידיעתו הקמת המבנה הסתיימה לפני פחות מ-60 ימים. בבקשה לביטול הצו נטען, שהמבנה קיים עוד משנת 90'.

בפתח הדיון נשמעה עדותו של המהנדס. בחקירתו לא הצליח הנ"ל להצהיר או לספק מידע מידיעתו האישית בנוגע למועד הקמת המבנה. התברר, שלמרות המצג המוצג בתצהירו, בדבר ידיעתו האישית כביכול את העובדות המוצהרות, המידע הכלול בתצהיר נמסר לו מפי אחרים. השופטת אחימן ביטלה את צו ההריסה, בקובעה כי בתצהירו של מהנדס הוועדה המקומית נפל פגם היורד לשורש תוקפו של צו ההריסה.

צו הריסה מינהלי הינו סעד דרמטי שהותקן במסגרת הלחימה בבנייה הבלתי חוקית. השימוש בו צריך להיעשות בזהירות. "העובדה ולפיה מרשה לעצמו מהנדס להציג ליו"ר הוועדה המקומית תצהיר שבו הוא מצהיר על ידיעה שאיננה קיימת הוא מעשה חמור ואין להקל בו ראש", קבעה השופטת. "העובדה ולפיה נמסר לו מידע מאחרים, אם אכן יכול לשמש בסיס להגשת תצהיר כזה, צריך גם הוא להופיע בתצהיר".

על מהנדס המחלקה מוטל לציין בתצהירו את המקור לידיעותיו ולנמק מדוע ראוי לקבל ידיעות שהובאו לו מפי צד שלישי כידיעותיו שלו.

(ב"ש שלום ת"א 1020000049 שמואלי נ. עיריית ת"א, החלטה מיום 3.3.02. השופטת יעל אחימן. בשם המבקש עו"ד גיל ריבלין, בשם המשיבה עו"ד שאנן)