הוועדה הציבורית ממליצה להעניק לנפגעי ורסאי סיוע בסך 15 מיליון ש'

משפחות הנספים יקבלו תשלום חד-פעמי בגובה 80 אלף שקל; הפיצוי לנכים - עד 325 אלף שקל

הוועדה הציבורית בראשות השופט בדימוס אפרים לרון, שהוקמה בעקבות אסון ורסאי, ממליצה להעניק סיוע כספי חד-פעמי בסכום כולל של 15 מיליון שקל ל-395 נפגעי האסון ובני משפחתם.

המלצות הוועדה טעונות עדיין את אישורם של שר העבודה והרווחה, שלמה בניזרי, ושל ועדת הכספים של הכנסת. יצוין, כי משרד האוצר מתנגד להסדר הסיוע, ומסכים בכל מקרה להקצות רק מחצית מהסכום עליו המליצה הוועדה.

לפי המלצות הוועדה, יוענק לכל אחד מנפגעי האסון סיוע כספי חד-פעמי, על בסיס הומניטרי, בגובה של עשרות אלפי שקלים בממוצע, בהתאם למהות הפגיעה, אחוזי הנכות והמצב המשפחתי.

התשלום החד-פעמי לשארים של כל אחד מ-23 הניספים באסון יגיע ל-80 אלף שקל, כביטוי לאובדן חיי אדם, לרגשות הכאב של המשפחה ולכיסוי הוצאות הנצחה וקיום אזכרות. במשפחה בה ניספו שני ההורים או מספר בני משפחה, ישולם סכום חד-פעמי של 100 אלף שקל.

גובה התשלומים לנכים ולבני משפחה הסמוכים לשולחנם, לפי המלצות הוועדה, ינוע בין 14,420 שקל לרווק או נשוי בלי ילדים עם 10% נכות, ועד 325.5 אלף שקל לנשוי פלוס ילדים עם 100% אחוזי נכות. מדובר בסכומים בהיוון לתקופת נכות שבין 10 שנים ל-25 שנים.

יצוין, כי האוצר, שהתנגד עקרונית להסדר הסיוע, מסכים בלית ברירה לתשלומים מופחתים לבני משפחה של מי שנפטרו בסך 40 אלף שקל בלבד, כמחצית הסכום עליו ממליצה הוועדה. גובה התשלומים לנכים ולאלה הסמוכים על שולחנם, על פי הצעת האוצר, לא יעלה בשום מקרה על 140 אלף שקל.

רווק או נשוי בלי ילדים, שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 10% או פחות, לא יהיה זכאי על פי האוצר לסיוע כספי כלשהו.

יו"ר הוועדה, השופט אפרים לרון, אמר כי מסקנות הוועדה נקבעו בהתאם לשלושה עקרונות מרכזיים:

* מדובר בסיוע מטעם המדינה ולא בפיצוי. זאת, בין השאר כדי למנוע מצב שהסדר הסיוע לנפגעי אסון ורסאי יהפוך לתקדים במקרים דומים.

* התשלום צריך להיות משמעותי, כדי לשקף את חומרת האסון והפגיעה שנגרמה למשפחות שלמות ולגרעיני משפחה.

* הסיוע לנפגעי אסון ורסאי צריך להיות מהיר ככל האפשר, ובמינימום בירוקרטיה.