ישי ביקש וקיבל: לא מכרז, אלא ועדת חיפוש

חברותם של שלושה מתכננים בוועדה אמורה להפחית את החשש מפני מינוי לא ראוי של ראש מינהל התכנון

בשבוע שעבר (ד') החליטה ועדת השירות שליד נציבות שירות המדינה להיענות לבקשת שר הפנים, אלי ישי, ולמנות ועדת חיפוש, שתמצא את המועמד הבא לתפקיד מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, במקומה של דינה רצ'בסקי הפורשת לגמלאות.

ועדת השירות, שבין חבריה מנכ"לים של משרדי ממשלה וגם שלושה נציגי ציבור, החליטה אמנם להיענות לבקשת ישי, אך במקום למנות ועדת חיפוש בת שלושה חברים, כמקובל, החליטה על מינוי ועדת חיפוש מורחבת, שבה חמישה חברים.

חברי ועדת החיפוש יהיו נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי מרדכי, ועוד 3 מתכננים: מומחה שייקבע בהתייעצות בין שר הפנים לנציב שירות המדינה; מומחה בכיר מהטכניון בתחום התכנון, שעל פי הערכה יהיה זה פרופ' אדם מזור; ומומחה נוסף ממשרד הקשור לתחום התכנון.

החלטת הוועדה שחררה אנחת רווחה קלה מפי רבים שחששו, שמא צירוף המילים "ועדת איתור" הוא לא יותר מאשר נוסחה אלגנטית, שתאפשר לישי למנות מועמד מועדף מטעמו, והסכנה בכך ברורה. שלושת המתכננים בוועדה משמשים, לפי שעה, גלולת הרגעה לכל החוששים, שהמשרה, שהיא מהחשובות בשירות הציבורי, תימסר לידי מי שאינו מתאים לכך.

מינהל התכנון במשרד הפנים הפך תחת הנהגתה של רצ'בסקי לאחד הגופים בעלי ההשפעה הרבה ביותר על פניה של הארץ. תחת אחריות מינהל התכנון נמצאים המועצה הארצית לתכנון ולבנייה על כל ועדותיה, הוועדות המחוזיות, ולמעשה, בשרשרת הליכי התכנון, גם הוועדות המקומיות. מינהל התכנון אחראי על תכנון תוכניות המתאר הארציות, תוכניות המתאר המחוזיות ותוכניות המתאר המקומיות. רצ'בסקי, כמנהלת מינהל התכנון, היתה חברה וגם יו"ר במרבית ועדות התכנון, עובדה שרכזה בידיה כוח רב והשפעה כמעט על כל סוגיה תכנונית.

"אם בוועדת האיתור חברים שלושה מתכננים, נחה דעתי", מצהירה רצ'בסקי. "מדובר במשרה מקצועית וחשובה מאוד, שיש לה יכולת השפעה לא רק על שאיפות היזמים, אלא בעיקר על טובת המדינה כולה. מי שימונה למשרה חייב להיות לא רק מתכנן טוב, אלא גם אדם עם אינטגריטי מקצועי ויכולת לעמוד בלחצים של יזמים וקבלנים, אך גם לחצים מצד הדרג הפוליטי".

לדעת רצ'בסקי, נוכחות שלושת המתכננים בוועדת האיתור, הופכת את הוועדה לדומה מאוד לוועדת מכרזים, ולכן יש סיכוי סביר שהמועמד יהיה בסופו של דבר מי שראוי למשרה.

גם בנציבות שירות המדינה מאמינים, שלוועדה מסוג כזה עשוי להיות יתרון על פני שיטת המכרז, כי היא מאפשרת לחבריה לפנות ישירות למועמדים ולהציע להם את המשרה, ביניהם גם למועמדים שבדרך כלל נמנעים מלהשתתף במכרזים. יתרון נוסף הוא בכך, שאם הוועדה לא תמצא מועמד ראוי בסיבוב הראשון, היא תוכל להמשיך ולחפש, וזאת בניגוד לשיטת המכרז, שבה אם לא נמצא מועמד מתאים יש צורך בפרסום מכרז נוסף.

בבורסת השמות של המועמדים הועלו בחודשים האחרונים שמות רבים של מתכננים, אדריכלים ושאר גורמי תכנון. בין השמות שהועלו גם זה של האחראי על התכנון במשרד ראש הממשלה, גבי גולן. לדעת רצ'בסקי המועמד חייב להיות אדריכל או מתכנן, לא מהסוג שניהל בהצלחה משרד אדריכלים, אלא מי שבקיא בעבודת מוסדות התכנון ובקיא בכל רזי המינהל הציבורי. רצ'בסקי סירבה להציע מועמדים משל עצמה, אך במקביל המליצה, שלא לדלג על עובדי מינהל התכנון.