הרפורמה בדיני מיסוי מקרקעין, לפי ההמלצות הכלולות בדו"ח ועדת רבינוביץ א', נכנסת בימים אלה לשלבי היישום הסופיים. כידוע, בשלב הראשון תוקן חוק מיסוי מקרקעין ובמסגרתו שולבו מרבית המלצות הוועדה. תיקון החוק, שנכנס לתוקף רק לאחרונה (23.5.2002), חל רטרואקטיבית על עסקאות מקרקעין שבוצעו החל מהיום הקובע (7.11.2001). בימים אלה נעשות ההכנות האחרונות לקראת פרסום חקיקת משנה, שמטרתה השלמת יישום המלצות הוועדה, וטיוטות של התקנות הועברו להערותיהם של הגופים המקצועיים.
עניין ראשון שיוסדר בחקיקת המשנה הינו הרחבת ה"הנחות" לרכישת מקרקעין ב"תקופה הקובעת" (31.12.2003-7.11.2001). כזכור, במסגרת תיקון 50 לחוק נקבע שיעור מס רכישה שולי מופחת לרכישת דירות מגורים בתקופה הקובעת (4.5% עד לסוף שנת 2002 ו-4.75% עד לתום שנת 2003). כעת, במסגרת תיקון חקיקת המשנה, מתוכנן להרחיב את היריעה, וההקלות האמורות בשיעורי מס רכישה תחולנה גם לגבי עסקאות של רכישת זכויות אחרות במקרקעין, שאינן דירות מגורים (כגון מגרשים), וכן לגבי פעולות באיגודי מקרקעין.
קבלת השיעור המופחת תותנה בסייגים המקובלים ולא תחול על מכירות לקרובים ועל מכירות ללא תמורה. בהתאם יתוקנו כל סעיפי תקנות מס רכישה הרלבנטיים, ותיקבע מדרגת מס רכישה עליונה מופחתת כאמור לגבי כל רכישת מקרקעין באשר היא, שתתבצע בתקופה הקובעת (כולל רכישות מקרקעין הזוכות ממילא להקלות אחרות, כגון רכישת מקרקעין בידי עולה חדש). עם זאת, יש לשים לב, כי מתיקון 50 לחוק עולה לכאורה, שההנחות הניתנות למכירה או רכישה של זכויות במקרקעין בתקופה הקובעת (הנחה של 20% מהמס למכירה או רכישה של זכויות במקרקעין בתקופה 31.12.2002-7.11.2001 ו-10% בתקופה 31.12.2003-1.1.2003), לא יוענקו לפעולות באיגודי מקרקעין. זאת, מאחר שהמחוקק נקט במונח "מכירת זכות במקרקעין" ולא בעשיית "פעולה באיגוד", אם כי לעיתים יש לקרוא לתוך המונח מכר זכויות במקרקעין ככולל גם ביצוע פעולה באיגוד.
שינוי נוסף שייכלל בתיקון לתקנות מס רכישה, הינו הרחבת ההוראה בדבר מתן שיעור מס רכישה מופחת של 0.5% (במקום 5%), להעברות זכויות במבנה להשכרה מבעלי מניות לאיגוד בשליטתם לצורך בניה להשכרה. שינוי זה הינו חלק מחבילת ההטבות הכוללת במסגרת הרפורמה לעידוד התחום של בנייה להשכרה. בעקבות התיקון המוצע יינתן שיעור מס הרכישה המופחת גם כאשר המבנה להשכרה, המועבר מבעלי הזכויות בו לאיגוד, שימש קודם כרכוש קבוע, ולא רק מלאי עסקי (כפי שחל היום, טרם תיקון תקנה 19א לתקנות מס רכישה).
עניין שני שיוסדר הינו תיקון תקנות הפטור ממס מכירה. מדובר על תיקון לשוני, שמטרתו התאמת הוראת הפטור ממס מכירה להוראת הפטור ממס שבח בכל הנוגע לאיחוד, חלוקה וופיצול מקרקעין. כזכור, עוד במסגרת תיקון מס' 49 לחוק מיסוי מקרקעין שולבה המלצת ועדת רבינוביץ' למתן פטור (ליתר דיוק, דחיית מס) לגבי פעולה של איחוד מגרשים לפי חוק התכנון והבנייה, בתנאים מסוימים, כך שלמעשה ניתן היום לבצע איחוד ולאחר מכן פיתוח המקרקעין ובנייה עליהם וחלוקתם, כאשר תכנון מס נכון יוביל לפטור ממיסי מקרקעין.
עניין שלישי ואחרון לעת עתה שיוסדר בחקיקת משנה, הינו מתן הטבת פחת מואץ למקרקעין שיירכשו בתקופה הקובעת. שיעור הפחת בגין מקרקעין שיירכשו בחלק הראשון של התקופה הקובעת (7.11.2001-31.12.2002), יגדל בכ-50% ביחס לשיעור הפחת הרגיל הקבוע בתקנות לפי פקודת מס הכנסה, חוק התיאומים בשל אינפלציה או חוקי העידוד השונים, ואילו שיעור הפחת בגין מקרקעין שיירכשו בחלק השני של התקופה הקובעת (שנת המס 2003) יגדל בכ-25% לעומת שיעור הפחת הרגיל כאמור. כמו כן, ההטבה תינתן הן ליחידים והן לאיגודים, ללא הגבלת טיב השימוש במקרקעין (שימוש לעסק, להשכרה וכיוצא בזה). עם זאת, ייקבעו סייגים לזכאות להטבת הפחת המואץ, כגון לגבי מכירה בין קרובים, מכירה ללא תמורה, וכיוצא באלה.
נציין, כי ההקלה של מתן פחת מואץ הנוגע לרכישת נכסים עסקיים בתוספת יתר ההקלות - ההנחות לרכישת מקרקעין בתקופה הקובעת (הנחה של 20% במס השבח ברכישת מקרקעין בחלק הראשון של התקופה הקובעת (31.12.2002-7.11.2001) ו-10% ברכישה בחלק השני של התקופה הקובעת (שנת המס 2003)) וכן שיעור מס שבח של 25% בגין השבח הריאלי - מהווים תמריץ משמעותי להקדים רכישות של זכויות במקרקעין בתקופה הקובעת, אשר שיעור המס האפקטיבי לגביהן עשוי להיות נמוך מ-20% בגין השבח הריאלי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.