קרית מלאכי: פוגל-חן זכו בתחרות תכנון "חוות מור"

לדברי ראש העירייה, ליאור קצב, מאחר וזוהי הזדמנות חשובה לקריית מלאכי לנסות וליצור את המומנטום המיוחל, יש חשיבות רבה בגיבוש רעיונות תכנוניים חדשים

מינהל מקרקעי ישראל בשיתוף עם עיריית קרית מלאכי, החליטו ליזום תחרות אדריכלים, במסגרתה ניתן יהיה לקבל מגוון רעיונות וגישות תכנון ל"חוות מור", שהינה חטיבת קרקע נפרדת מהעיר, בגודל של כ-700 דונם, ואשר מהווה את מוקד ההתפתחות לשכונות המגורים החדשות המוצעות מעבר לתחום המוניציפאלי הנוכחי של העיר.

לדברי ראש העירייה, ליאור קצב, מאחר וזוהי הזדמנות חשובה לקריית מלאכי לנסות וליצור את המומנטום המיוחל, יש חשיבות רבה בגיבוש רעיונות תכנוניים חדשים.

קריית מלאכי הוקמה בראשית שנות החמישים כעיירת פיתוח בלב אזור חקלאי מבוסס. החשיבה בשעתו הייתה, שהעיירות תהווינה מוקד של מסחר ותעסוקה לסביבה כולה. אך המציאות הייתה שונה: היישובים המבוססים פיתחו תעסוקה משלהם, הנסמכת על כוח העבודה הזול של עיירות הפיתוח.

המסחר, שאמור היה להתפתח כמוקד של הסביבה, לא צלח בעיקר בשל התפתחות הנגישות למרכז הארץ. אוכלוסיית המהגרים לא הצליחה להתבסס ולעלות ברמת חייהם. מקור הכוח הכלכלי במרכז הארץ שאב מהעיירות את המצליחים שבהם. שכבות חלשות נוספות של מהגרים נוספו דווקא לעיירות הפיתוח, והקשו עליהן עוד יותר להמריא.

בשנים האחרונות נעשית עבודה רבה במינהל מקרקעי ישראל, משרד הפנים ועיריית קריית מלאכי, לבחון את מרחב ההזדמנויות לפיתוח העיר. במסגרת זו גובשה תוכנית שלדית המהווה תשתית לפיתוח תוכנית האב לקריית מלאכי. במסגרתה אותר שטח חקלאי שאינו בתחום משבצת חקלאית של אחד המושבים, שבו יש כוונה לפתח שכונה ייחודית, האמורה להתאכלס על ידי אוכלוסייה חזקה, שעשויה ליצור את המנוף לתחילת המהפך החברתי-כלכלי, המצופה, של קריית מלאכי.

חברת "אור-הד" מונתה על ידי המינהל לערוך את התחרות. עד כה, נבחרו חמישה משרדי אדריכלים להשתתף בהגשת הצעות: משרד חגית כלימור ודוד קנפו, משרד יצחק ליר, משרד יורם פוגל בשיתוף רות חן, משרד יחיאל קורן, ומשרד גבריאל קרטס ושמואל גרואג.

לצורך מימוש התוכנית הוכנו פרוגרמה, הנחיות מוגדרות, ומסגרת מחייבת להגשת ההצעות. לפני כחודש נערך השיפוט. צוות השיפוט כלל את ליאור קצב כיו"ר חבר השופטים, ולצידו והאדריכלים דן סתו ראש אגף תכנון במינהל, אלינוער ברזקי ועמוס המרמן, וכן מהנדס העיר אינג' ארז ויצמן.

כל חמשת המשרדים שנבחרו הגישו עבודות. לדברי קצב, מגוון הרעיונות שהוגשו אפשר לצוות השיפוט לבחון, השוואתית, את הגישות השונות, כדי לבחור בגישה המתאימה ביותר למתן תשובה לאתגר שהוצג לתכנון. צוות השיפוט בחר פה אחד בהצעתם של האדריכלים יורם פוגל ורות חן, כהצעה שנותנת את המענה הטוב ביותר למכלול הדרישות והבעיות שעומדות בפני היזמים והמתכננים בשטח.