ועדת החקירה לבטיחות מבנים ממליצה: לאסור שיטת הפל-קל ולבדוק את כל התקרות הקיימות

הגישה דו"ח ביניים לאור הסיכונים בהשארת המצב על כנו * מאשימה: גם אסון ורסאי לא גרם לגופים האחראים לנקוט בפעולות הנדרשות

ועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים הגישה הבוקר (ד') דו"ח ביניים לממשלה. חברי הוועדה, בראשות נשיא ביהמ"ש המחוזי, ורדי זיילר, החליטו להגיש דו"ח ביניים עקב הסיכונים הכרוכים בהשארת המצב על כנו והסכנה הברורה שבשיטת הפלקל: "כל יום קיווינו שלא יתמוטט בניין נוסף", אמרו.

ממצאי הדו"ח "הדירו שינה מעיני חברי הוועדה", שהחליטו שעל אף שטרם ניתן פתרון סופי פרקטי לסוגיה, חובה להציג את העובדות. לדברי זיילר, "צריך לרפא את המחלה, ובראש בראשונה על ידי ידיעת העובדות. רק לאחר הידיעה על הסכנות של השיטה, ניתן יהיה לטפל במחלה. המהירות במקרה זה היא יסוד דחוף, בשל קיומן האפשרי של פצצות מתקתקות בדמות מיליוני מ"ר של תקרות שנבנו בשיטת הפל-קל".

על השיטה כותבים חברי הוועדה: "הסיכון היה גלוי וברור, הכתובת על הקיר היתה כתובה באותיות של אש, הדברים נישאו מעל כל במה ציבורית ואף חלחלו לחוזרי מנכ"ל משרד הפנים, שכתב בשתי הזדמנויות שונות, שמדובר בשיטת בנייה מסוכנת שאין להתיר בנייה בה".

הדו"ח קובע, כי הוויתור על מוטות הפלדה האנכיים הוא החמור בשיטת הפל-קל. מוטות הפלדה הם קרדינליים ליציבות המבנה, והם שמונעים התמוטטות.

שתי מסקנות פרקטיות עיקריות עולות מהדו"ח: איסור מוחלט להשתמש בבנייה חדשה בשיטת הפל-קל, והמלצה לבדיקה של כל תקרות הפל-קל הקיימות, כדי להעריך את יציבותן.

לדו"ח צורף נספח המרכז את רשימת מקרי הפל-קל שדווחו לוועדה. רוב המבנים הם מבני ציבור: בתי ספר, גני ילדים, בתי כנסת, מרכזים מסחריים, משרדי ממשלה, מפעלים וגם בנייה למגורים. מדובר ברשימה לא שלמה, וייתכן שישנם מבנים נוספים שלא נכללו ברשימה.

הקושי העיקרי, לפי הדו"ח, הוא להתמודד עם בנייה קיימת. הבעייתיות היא, שלא ניתן להורות על הריסה גורפת של כל בנייני הפל-קל - מדובר על למעלה מ-3 מיליון מ"ר של בניינים העומדים משך שנים. גם בדיקת המבנים כרוכה בעלויות כספיות גבוהות, ובצורך בפינוי המבנים.

הוועדה מותחת ביקורת חמורה על התנהלות משרדי ממשלה והגופים האחראים, שלא פעלו למניעת אסונות נוספים, ולא מנעו את השימוש בשיטה, על אף התרעות כבר לפני 15 שנה.

"הוועדה נדהמה לגלות, שגם אסון ורסאי לא גרם לגופים האחראים השונים לנקוט בפעולה הנדרשת לצורך מניעת אסונות נוספים ולהסרת הסכנה. אטימות המעשה היתה נחלתם של כמעט כל הצריכים לעסוק במלאכה, גם לאחר אסון זה". לדברי זיילר, כל משרדי הממשלה שאמורים לקחת אחריות מתנערים.

עקב הסכנה המיידית, ממליצה הוועדה להקים מטה עשייה, שיורכב מאנשי מקצוע בלבד. תפקידו של המטה יהיה לתקן את מצב הבניינים הקיימים בשיטת פל-קל. יחד עם זאת, המליצו, כי עוד בטרם יוקם המטה, חובה להתחיל ולפעול. הדו"ח נותן אפשרות להתחיל בצעדים מיידים.

ועדת החקירה הממלכתית לעניין בטיחות מבנים הוקמה בעקבות אסון ורסאי באולם שמחות בירושלים, בו נהרגו 23 איש ונפצעו 380. חברי הוועדה הם השופט ורדי זיילר, פרופ' ארנון בנטור, פרופ' יצחק בן-ישראל, ד"ר מחמוד עבאסי ועו"ד נעמי שטרן. במהלך השנה הבאה תפרסם הוועדה את הדו"ח הסופי.

השבוע הוגשו כתבי אישום נגד המעורבים באסון. ממציא שיטת הפל-קל, המהנדס אלי רון, הואשם בהריגת 23 איש ובפציעת מאות.