ככה לא בונים צבא

אגף הבינוי במשרד הביטחון מופקד על ביצוע עבודות הבינוי והאחזקה של מחנות צה"ל. התכנון נעשה בדרך כלל על ידי מתכנני חוץ, שאחראים על כתיבת המסמכים הטכניים הדרושים להתקשרות וכן מנהלים את הפרוייקט

סדרי שיתוף הפעולה והתיאום בין אגף הבינוי בצה"ל לבין הגופים האזרחיים העוסקים בבינוי בנוגע לתכנון ולביצוע עבודות, נגועים בליקויים. כתוצאה מכך, נגרמים לצבא עלויות מיותרות ופיגורים בלוח הזמנים - כך קובעת הביקורת על אגף הבינוי במשרד הביטחון, שביצע במהלך 2001 עבודות בסכום כולל של כמיליארד שקל.

אגף הבינוי במשרד הביטחון מופקד על ביצוע עבודות הבינוי והאחזקה של מחנות צה"ל. התכנון נעשה בדרך כלל על ידי מתכנני חוץ, שאחראים על כתיבת המסמכים הטכניים הדרושים להתקשרות וכן מנהלים את הפרוייקט. אגף הבינוי מטפל בביצוע ההתקשרויות עם מתכננים ועם קבלנים, ומפקח על עבודתם עד להשלמת ביצוע הפרוייקט ומסירתו.

לדעת המבקר, קיימים ליקויים בשלבים השונים של הטיפול בתכנון ובביצוע של העבודות. מצב זה גורם לפגיעה בניצול היעיל של משאבי התקציב והידע ההנדסי שנצבר בצבא ובמשרד הביטחון. המבקר מדגיש, שחלק מהליקויים זוהו בעבר על ידי הצבא, אולם הפעילות לתיקונם מתמהמהת, ועל משרד הביטחון וצה"ל לפעול ביתר שאת לתיקונם.

המבקר מצא ליקויים גם בתהליכי ההכנה והפרסום של המסמכים הטכניים הדרושים להתקשרות בין הצבא לבין הגורמים האזרחיים. המפרטים שנמצאו סבלו ממחסור בפרטים, וחלקם התגלו כלא מעודכנים.

ביקורת נמתחה גם על עבודת הוועדה הבינמשרדית לסטנדרטיזציה של הליכי הבנייה, שפועלת מזה כ-35 שנה. המבקר מצא שהוועדה פועלת ללא מסגרת מחייבת, כאשר מימונה תלוי ברצונם הטוב של נציגי המשרדים, ביניהם משרד הביטחון, משרד השיכון, משרד התחבורה ומע"ץ, המתחלפים מעת לעת. גם המימון התגלה כבעייתי, מאחר שגופים אלה תורמים לא אחת כספים לוועדה, ובכך יש חשש לניגוד עניינים. המבקר ממליץ לצבא לעגן את עבודת הוועדה, ולקבוע לה תקציב מוגדר.

עוד עולה מהביקורת, שלצבא אין קווים מנחים בנוגע לבנייה הצבאית, ולא ניתן דגש לצורך לקבוע סטנדרטים, שמטרתם להביא לאחידות בביצוע. אין סטנדרטים למשרדים, ללשכות, למבני מגורים, למטבחים, לחדרי אוכל ועוד. גם לא קיים מנגנון של שיתוף פעולה מקצועי בין זרועות צה"ל השונות, ולכן ניסיון רב המצטבר בזרוע אחת אינו נלמד על ידי הזרוע השנייה.