חמדנותה של הוועדה המקומית

ערעור הוועדה מקומית קרית גת על החלטת שמאי מכריע בבימ"ש שלום הוא לגיטימי, אולם החלטתה לערער בפני ביהמ"ש המחוזי נגועה בתאוות בצע, וגרמה לבזבוז כספי משלם המיסים

ביום 13.8.1997 נכנסה לתוקף תוכנית מפורטת לאזור התעשייה קרית גת. על-פי תוכנית זו, הותר שימוש מסחרי באזור בו מצוי המגרש של הנישומה, חברת מבני תעשיה. התוכנית החדשה החליפה תוכנית מפורטת קודמת שנכנסה לתוקף ביום 3.7.1975.

עם כניסתה לתוקף של התוכנית החדשה, התגלעה מחלוקת בין הצדדים בשאלה, האם התוכנית החדשה משביחה את ערך המגרש והאם התגבשה עילה לחיוב בהיטל השבחה.

הוועדה המקומית טענה, כי בתוכנית הישנה הוגבל השימוש במגרש למלאכה ולתעשייה בלבד, וכי התוכנית החדשה מתירה שימוש למסחר, והיא משביחה את ערך הקרקע. הנישומה טענה, כי התוכנית החדשה אינה משנה דבר, כי כבר על-פי התוכנית הישנה ותוכנית המתאר ניתן היה לעשות שימוש מסחרי במגרש. השמאי המכריע פסק, כי התוכנית החדשה לא השביחה את הקרקע.

דעתה של הוועדה המקומית לא נחה, והיא ערערה על החלטה זו לבית משפט השלום. נפסק, כי התוכנית החדשה לא השביחה את ערך המגרש בשל שתי סיבות. האחת, על-פי תוכנית המתאר ניתן לעשות שימוש מסחרי באזור התעשייה, והאחרת, כי פרשנותו הנכונה של סעיף 9 לתוכנית הישנה, הקובע את מטרת התוכנית, מובילה למסקנה כי אף התוכנית הישנה התירה עשיית שימוש מסחרי במגרש.

גם פסק דינה של הערכאה השנייה לא הפיס את דעתה של הוועדה המחוזית, והוגש ערעור לבית המשפט המחוזי. בהזדמנות זו ראוי להזכיר, כי בעבר נתגלעה מחלוקת בסוגיה: האם הערעור לבית המשפט המחוזי הוא ערעור בזכות, או שמא הוא ערעור שני ויש להגישו כבקשת רשות ערעור. נפסק בעבר, כי זהו ערעור ראשון וניתן להגישו בזכות ללא צורך בקבלת רשות.

פסק דינה של הערכאה השלישית הדיר שינה מעיני פרנסי העיר, והוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. הנשיא ברק דחה את הבקשה ופסק, כי השאלה המונחת על הפרק היא שאלת פרשנותה הנכונה של תוכנית מתאר מסוימת ותוכניות מפורטות המתייחסות אליה.

קביעותיהן של הערכאות שנדרשו לשאלה הוגבלו במפורש לגדרה ולא קבעו הלכה החורגת הימנה. אין בקביעות שקבעו הערכאות דלמטה כדי להצביע על סוגיה שחשיבותה מצדיקה הענקת רשות ערעור. התנהגותה של הוועדה המקומית העלה בי תהיה: אילו ניתן היה לערער כיום על החלטת בית המשפט העליון לבית הלורדים, האם הייתה הוועדה המקומית שולחת ללונדון את פרקליטיה?

אני מוכן להניח, כי יועציה המשפטיים של הוועדה המקומית האמינו בלב תמים, שהתוכנית החדשה השביחה את המקרקעין. חוות דעתם המשפטית עלתה למשלם המיסים בממון רב בניהול הדיון בפני השמאי המכריע.

איני מותח ביקורת על הערעור שהוגש לבית משפט השלום. אפשר, שהיועצים המשפטיים מצאו בהחלטת השמאי המכריע ליקויים משפטיים, ומצאו לנכון להביאם בפני ערכאה שיפוטית מובהקת.

הערעור לבית המשפט המחוזי נגוע, לדעתי, בתאוות בצע. איני יודע מי היה הכוח המניע מאחורי ערעור זה - היועצים המשפטיים או הגזבר. כך או אחרת, אם נשפוט את ההחלטה לערער על פי התוצאות, גרמה החלטה זו לבזבוז נוסף של כספי משלם המיסים.

על ההחלטה לפנות לבית המשפט העליון יש לי רק פסוק אחד: לא תחמוד.