המלצות הוועדות לאיחוד רשויות: מספר האיחודים יופחת מ-70 ל-43

לחצים פוליטיים כבדים מופעלים כדי למנוע המהלך * פורז: בינתיים מדובר בהמלצות בלבד

"מדובר בתוכנית קשה אך חשובה לכלל תושבי ישראל, ואני מודע לכל הלחצים הפוליטיים שיופעלו על מנת לטרפד את התוכנית". כך אמר היום (ד') שר הפנים, אברהם פורז, במסיבת עיתונאים בה הוצגו המלצות הוועדות שבחנו את תוכנית איחוד הרשויות המקומיות.

מסיבת העיתונאים לוותה בלא מעט התפרצויות, שהגיעו לא פעם לטונים גבוהים, מצד ראשי רשויות שהביעו זעם רב על כך שהתוכנית מוצגת לתקשורת ולכלל הציבור בטרם היא הוצגה לרשויות עצמן.

על פי התוכנית שהוצגה היום, מ-266 רשויות כיום, יצומצם מספר הרשויות המקומיות ל-223. בתוכנית הוצגו שינויים רבים לעומת תוכנית האיחוד המקורית, ובסך הכל מתוכננים להתבצע 43 איחודים בלבד במקום כ-70.

כך למשל, לא יאוחדו הערים רמלה ולוד, לא יאוחדו הקריות, והרצליה לא תאוחד עם גליל ים. מאידך, אושרו איחודן של חולון ואזור, רמת אפעל וכפר אז"ר יצורפו לרמת-גן, ויאוחדו מודיעין, מכבים ורעות.

הממשלה אישרה את התוכנית לצמצום מספר הרשויות באמצעות הליך חקיקה. פורז חזר והדגיש היום, כי מדובר בהמלצות בלבד, שחלקן יעבור אכן להליך חקיקה, וחלקן יועברו באמצעות ועדת גבולות.

מטרת הרפורמה היא ליצור מפת שלטון מקומי חדשה, לפיה יאוחדו מספר רשויות מקומיות לרשות אחת. מהלך זה צפוי, על פי הערכות, לחסוך לקופה הציבורית מיליארדי שקלים.

האיחוד עצמו יתבצע על בסיס מפתח שנבנה במשרד ראש הממשלה. לאחר אישור התוכנית בממשלה היא תובא כהצעת חוק לכנסת, בשונה מתוכניות דומות שהוצגו בעבר. מטרת האיחוד היא, בין היתר, צמצום עלויות וכפילויות ברשויות השונות, לרבות תפקידי ראש רשות, סגנים, מועצות דתיות, בעלי תפקידים וכד'. כמו כן, התוכנית מציעה איחוד של תשתיות המשותפות לרשויות.

מטרת התוכנית, בין היתר, היא להביא למצב בו לא יהיו רשויות קטנות מ-10,000 תושבים. המהפך המהותי הוא במחוז הדרום, בו בשונה מההצעה של משרד ראש המשלה והאוצר, נקבעו מקבצי רשויות המאחדים מועצות איזוריות עם עיריות, מהלך שלא בוצע מעולם וכרוך בלא מעט שינויים פונקציונליים ומערכתיים.

עוד הוחלט, כי המספר המינימלי של תושבים הנדרש להקמת רשות מקומית חדשה יהיה 10,000, במקום 5,000 כיום. שר הפנים יהיה רשאי לסטות מהחלטה זו בנסיבות מיוחדות.

החקיקה תכלול את מפת הרשויות המקומיות המאוחדות אשר תקבע הוועדה, והיא תתייחס בין היתר לנושאים כגון הכנסות הרשות המקומית המאוחדת והעברת הנכסים לרשות הקולטת, ענייני עובדים ברשות המאוחדת, מיסוי מוניציפלי, חוקי עזר וכו'.

לוח הזמנים הצפוי מתוכנן להיות מהיר מאוד. המטרה היא להוציאה לפועל לפני הבחירות המוניציפאליות הקרובות, בחודש אוקטובר השנה.

לדברי פורז, "אם התוכנית לא תאושר סופית בתוך חודש, היא לא תאושר כלל". פורז שולל לפי שעה מהלך של דחיית הבחירות המוניציפליות, מאחר ולטענתו זוהי הפרה של הליך דמוקרטי.