אודי ברזילי: להסיר המגבלות המונעות יישום שחלוף, פינוי-בינוי וקומבינציה

לדעתו, יש לחזור למינימום של 20 דירות בפינוי-בינוי, כפי שהמליצה ועדת רבינוביץ', ולא 50 דירות

"לאור ההמלצה להאריך בשנתיים נוספות את הפרקים בתיקון 50 לפקודת מס ההכנסה, הנוגעים לשחלוף, פינוי-בינוי ועסקאות קומבינציה, יש לפעול להסרה מוחלטת של המגבלות המונעות את יישומם", כך המליץ עו"ד ורו"ח אהוד ברזילי, מי שהיה חברה בוועדת רבינוביץ', בכנס המי"ל שנערך בשבוע שעבר.

לדעת ברזילי, הסרת המגבלות, שברובן נקבעו על ידי הנציבות אחרי אישור התיקון, תתרום להגדלת מספר עסקאות הנדל"ן במשק, שבחלקן נמנעו בשל המגבלות החדשות.

ברזילי מציין, שבמשק קיימים מאות נכנסים ותיקים, שלא ניתן לשחלפם בשל הוראה הקובעת, שהמוכר נכס משוחלף ותיק לא יהיה זכאי לקבלת פטורים או דחיות מס מכל סוג שהוא, גם אם הנכס המקורי היה זכאי להם בעת השחלוף. עקב הוראה זו נמנעים בעלי נכסים ותיקים מלבצע שחלוף. התוצאה, לטוענתו, ריקון מתוכן של מכשיר השחלוף לגבי נכסים רבים במשק.

לדעת ברזילי, יש להתיר פטורים והקלות בעת מכירת נכסים אלה, בדרך של מתן אפשרות כניסה לנעלי הנכס הראשוני, ולבטל את הסעיף המונע זאת.

עוד מציע ברזילי, לבטל את השינוי שהכניסו תקנות מס ההכנסה בסעיף פינוי בינוי. ועדת רבינוביץ' קבעה שפרויקט פינוי-בינוי יקבל אישור לצורך הקלות במס באם יהיו בו מינימום 20 דירות. נציבות מס ההכנסה הגדילה את מספר הדירות המינימלי ל-50. לדעת ברזילי, יש להותיר את החלטת הוועדה על כנה, שכן העלאת הרף ל-50 דירות מצמצמת בצורה משמעותית את היקף הנישומים שעליהם חל הפטור.

גם בעניין עסקאות קומבינציה ממליץ ברזילי לבטל את התקנות החדשות שהכניסה נציבות מס ההכנסה לחוק. לדבריו, עמדת הנציבות היא, שעל כל הצדדים לעיסקה לדחות את יום המכירה לתום ביצוע העיסקה, כך שאירוע המס יידחה עד להשלמת הבנייה, או עד למכירת הדירות שבידי הבעלים - לפי המוקדם מבין השניים. לדעתו, גישה זו עלולה ליצור התנגשות אינטרסים בין בעלי הקרקע לבין הקבלן, בין הבעלים השונים של הקרקע לבין עצמם, ולייקור עלויות העיסקה שלא לצורך.

באשר לסעיף האופציה, ממליץ ברזילי להסיר את המגבלה הקובעת, שהפטור ממס שבח וממס רכישה יינתן רק לאופציה למכירת קרקע, ולא לאופציה של רכישת שירותי בנייה. לדעתו, מגבלה זו מסכלת את אפיקי הייזום וההוצאה לפועל של עסקאות מורכבות וחדשניות, שעשויות לתרום רבות למשק.

תיקון 50 נחקק בסוף 2001 מתוך מטרה לתקן עיוותים, להסיר חסמי מס ולהאיץ את הפעילות בענף הנדל"ן. בין המלצות הוועדה היו הפחתות זמניות בשיעורי מס שבח, הקפאת מס מכירה, הפחתות בשיעורי מס רכישה, הגדלת שיעורי הפחת וכן תקנות חדשות בנושאי שיחלוף, פינוי-בינוי, קומבינציה ואופציה. נקבע, שתחולת ההקלות תהיה עד תום 2003.

בשל המצב הכלכלי הקשה, ובשל המיתון המתמשך בענף הנדל"ן, הוחלט להמליץ לממשלה להאריך את תוקפו של החוק לגבי מספר סעיפים בלבד, ולא לאפשר את המשך תוקף הפחתות מס השבח ומס הרכישה, בטענה שהארכתן של תקנות אלה מעבר למובטח, תגרור חוסר אימון במערכת.

במהלך התקופה האחרונה מתחו חברי ועדה, ובראשם עו"ד אבי אלתר, ביקורת על כך, שבשל שאיפתה של הנציבות למנוע תכנוני מס, היא מעקרת מתוכן את התיקון, ובכך מונעת ביצוען של עסקאות רבות.