המקומית ת"א אישרה תוכנית ענק להפיכת גני התערוכה הישנים למוקד בילוי, מלונאות ומסחר

דחתה את רוב ההתנגדויות לתוכנית מתחם דרום הקריה בת"א; 5 בתים לשימור יועתקו בשלמות

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א אישרה היום (ד') את אחת התוכניות הגדולות בשנים האחרונות בעיר. מדובר בתוכנית לחצי האי הירקוני המצוי בגני התערוכה הישנים (תוכנית עיר ימים לשעבר). התוכנית משתרעת על 280 דונם, והיא מבוצעת ביוזמת עיריית ת"א וחברת אתרים.

מטרת התוכנית היא פיתוח מחדש של המתחם כולו כמוקד עירוני לבילוי, מלונאות ומשרדים, תוך שילוב מגורים באזורים השונים. על-פי התוכנית, ייבנו בשטח הנמל איזורי מלונאות ונופש, משולבים במסחר ובמבני ציבור. בשטח הצפוני ייבנה איזור משולב של מסחר ותעסוקה, הכולל איזורי בילוי, מלונאות ומגורים. בשטח הדרומי ייבנו דירות מגורים משולבות במבנים לשימור.

במתחם יפותחו שבילים להולכי רגל ואופניים, ריהוט רחוב ומתקני שעשועים. אזור המרינה מיועד למלונאות ונופש. בין היתר ייבנו במקום בתי קפה, מסעדות, פאבים ודיסקוטקים. בעורף המרינה יינתנו זכויות ל-26 אלף מ"ר לבנייה למגורים ועוד 14.5 אלף מ"ר לטובת מלונאות ומסחר. בשטחי המרינה יותרו שימושי ספורט ימי, עגינת סירות, אטרקציות ימיות, דייג ואירועים.

סך זכויות הבנייה יעמוד על 261 אלף מ"ר, מתוכם 69 אלף למלונאות ומסחר, 143 אלף מ"ר למשרדים ומסחר ובילוי, 40 אלף מ"ר למגורים ו-9,000 מ"ר מגרש ציבורי.

לדברי מהנדס עיריית ת"א, דני קייזר, "מדובר בתוכנית מאוזנת השומרת על העקרונות הציבוריים, רצף הטיילות ושטח נרחב להולכי רגל. התוכנית שומרת ומשחררת חלק ממבני 'יריד המזרח ההיסטורי' והמבנה האורבני שלו. בעבר חשבו שהוא צריך להיות החצר האחורית של העיר, ואנחנו הפכנו אותו לסלון".

יו"ר הוועדה המקומית וסגן ראש העיר, דורון ספיר, הוסיף, כי למקום מתוכננות חניות תת-קרקעיות, צירי הולכי רגל ממוקדים אל הים, ככרות ומבנים בעלי ערך היסטורי, שיעברו תהליכי שימור ושיחזור.

התוכנית תוכננה על-ידי משרד האדריכלים של מהנדס עיריית ירושלים, אורי שיטרית.

בתוך כך דחתה הוועדה היום את רוב ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית מתחם דרום הקריה בת"א, ולמעשה אפשרה את המשך קידומה לאחר שכבר אושרה בוועדה המחוזית ביוני 2002.

התוכנית, שתוכננה על ידי משרד קלמן כ"ץ אדריכלים, מתייחסת למתחם המשתרע מאיזור הבורסה ומחלף ארלוזורוב בצפון ועד שדרות רוטשילד ומחלף קיבוץ גלויות בדרום. היא כוללת בתוכה את המושבה הטמפלרית שרונה, שמרבית בנייניה עדיין קיימים ומתוכננים לשימור.

לאחרונה נבחרה חברת סולל בונה, במכרז של הרשות לפיתוח כלכלי ת"א, בהיקף 26 מיליון שקל, להעתיק 5 מתוך 37 המבנים לשימור בשלמותם. החברה תסתייע בשירותיהם של החברה ההולנדית Mamoth וצמנטכל.

במתחם מתוכננים 495 אלף מ"ר שטחים עיקריים, כשמרביתם (390 אלף מ"ר) מיועדים לתעסוקה, ומיעוטם לבניית 650 יחידות דיור.

בנוסף יינתן יינתן מענה להפיכת דרך פ"ת לשדרות עירוניות, וכן יתוכנן קשר ומעבר ישיר לתחנת הרכבת הקלה. ברחוב קפלן תישמר במרכז הכביש רצועה עבור קו נוסף של הרכבת הקלה, אשר יבוצע בעתיד. עלות הפרויקט כולו נאמדת ב-400 מיליון דולר.