גם חברת החשמל צריכה רישיון בנייה

ב-1992 הוגשה הצעת חוק ממשלתית, הפוטרת את חברת חשמל מלהוציא היתרים להקמת עמודי חשמל, תחנות השוואה וארגזי חלוקה (פילרים).

הכנסת לא קיבלה את הצעת הממשלה והחליטה, בתיקון 63 לחוק התכנון והבנייה מ-1993, ש"סוגים של עבודות ומתקנים הדרושים להולכה, לחלוקה או להספקה של חשמל, תהיה הרשאת הקמתם בדרך שיקבע שר הפנים בתקנות, ההרשאה כאמור תבוא במקום היתר..."

באפריל השנה פורסמו "תקנות התכנון והבנייה (הסדרת הולכה, חלוקה והספקה של חשמל) - התשנ"ח-1998". התקנות נכנסו לתוקף בסוף יוני השנה.

נוסח התקנות נקבע לאחר דיונים ממושכים, בהשתתפות נציגי חברת החשמל ונציגי אגודת מהנדסי ערים בישראל. לאחר אישור ועדת הפנים של הכנסת, משרד הפנים ומשרד המשפטים, יצאו התקנות לדרך.

עיקרי התקנות הם:

1. חברת חשמל תפרסם בעיתונות את מיקום העבודה המתוכננת ועיקרי העבודה.

2. אם העבודה מתוכננת על נכסי פרטי - תודיע על כך חברת החשמל לבעל הנכס.

3. השגה לעבודות תוגש למהנדס הרשות.

4. מהנדס הרשות, שזכותו גם להשיג בעצמו על העבודות, יודיע על כך לחברת החשמל. השגת המהנדס יכולה להיות הן לגבי המיקום של המתקנים המוצאים והן לגבי צורתם.

5. מיקומם המדוייק של המתקנים בשטח ייקבע במשותף על ידי מהנדס הרשות וחברת חשמל.

6. חילוקי דעות בין מהנדס הרשות וחברת חשמל יובאו לוועדת ערר מיוחדת. כמו כן, כוללות התקנות פרטים נוספים בנושאי האישור וההתנגדויות.

לסיכומו של דבר, החוק והתקנות באים להסדיר את התקנת מערכת החשמל העלית ברחובותינו, הן מבחינת מיקומם והן מבחינת צורתם. בשלב ראשון, פורסמו במסגרת התקנות מספר צורות של המתקנים (עמודי חשמל לסוגיו, ארגזי חלוקה ותחנות השמה זעירות).

סוכם עם חברת החשמל, שוועדה מקצועית של החברה נציגי מהנדסי הערים תבחן צורות שונות של המתקנים, כדי להביאם להתאמה מירבית לסביבה שבה הם מותקנים.

יש לברך על החוק והתקנות ויש לקוות שכולנו, ציבור הצרכנים, הרשויות המקומיות וחברת החשמל, נצא נשכרים.

הכותב הוא מהנדס, יו"ר לשעבר של אגודת מהנדסי ערים