ארגון חיים וסביבה: יש לספח את בתי הזיקוק והמפעלים לחיפה

לדברי ארגון חיים וסביבה, כל המועצות המקומיות-תעשייתיות שהוקמו עד כה נכשלו, ולא הצליחו להתמודד עם המפגעים הסביבתיים הקשים

ארגון "חיים וסביבה" פנה לשר הפנים, אברהם פורז, בדרישה לספח את שטחי בתי הזיקוק והמפעלים הכימיים והפטרוכימיים שבמפרץ חיפה לעיר חיפה. הארגון אומר, כי הוא מתנגד להקמת מועצה מקומית תעשייתית שתנהל את שטחי המפעלים ותגבה את הארנונה עבורם. כזכור, החליטה ועדת חקירה שמינה פורז לא להקים מועצה מקומית תעשייתית אלא לחלק את שטחי בתי הזיקוק והמפעלים מסביב בין עיריית חיפה לבין עיריות קרית אתא ונשר והמועצה האזורית זבולון. הוועדה המליצה להעביר את רוב השטח לאחריות עיריית חיפה, אך פורז טרם חתם על המלצות ועדת החקירה.

יצוין, כי השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, החברה בסיעתו של פורז (שינוי), מתנגדת להעברת השטח לרשויות מקומיות קיימות, ודורשת להקים מועצה מקומית תעשייתית, בטענה שרק מועצה כזו יכולה לפקח כראוי על ענייני איכות הסביבה.

לדברי ארגון חיים וסביבה, כל המועצות המקומיות-תעשייתיות שהוקמו עד כה נכשלו, ולא הצליחו להתמודד עם המפגעים הסביבתיים הקשים.

מנכ"לית חיים וסביבה, עו"ד אלונה קארו-יפת, אומרת, כי לא יעלה על הדעת שהתושבים בחיפה ובנשר ימשיכו לשאוף את העשן מהמפעלים במפרץ ולשלם את המחיר הסביבתי והבריאותי, בזמן שהרווח מהמפעלים באיזור מגיע רק לבעליהם.

יצוין, כי במשך כל השנים לא שילמו בתי הזיקוק והמפעלים הכימיים והפטרוכימיים שמסביב מיסי ארנונה, משום שנהנו מזיכיון מנדטורי שגרם לכך שהיו במעמד אקס-טריטוריאליים.