התלבטות במשרד המשפטים: האם לאשר מינוי אסיף לפני אישור תמ"א 35

היה ממתכנניה ואם ייבחר יגיש אותה לממשלה; במקרה זה, ראש מינהל התיכנון לא יעביר עליה ביקורת

משרד המשפטים מכין את הסדר ניגוד העניינים של המועמד לתפקיד מנהל מינהל התיכנון במשרד הפנים, האדריכל שמאי אסיף, אך עדיין לא הוחלט, האם מינויו בפועל יעשה רק אחרי סיום ההליכים הסטטוטוריים הסופיים של תמ"א 35 (תוכנית המיתאר הארצית החדשה). אסיף הוא העורך הראשי של התמ"א יחד עם פרופ' אריה שחר.

אסיף נבחר בראשית ינואר 2004 לתפקיד מנהל מינהל התכנון מבין מועמדים רבים על-ידי ועדת איתור שמינתה הממשלה. המנהלת הקודמת של מינהל התכנון, דינה רצ'בסקי, פרשה לגמלאות במאי 2002, ומאז טרם נמצא לה מחליף.

משרד המשפטים יבדוק את שאלת ניגוד העניינים לפני הבאת מועמדותו של אסיף לאישור שר הפנים, אברהם פורז, ואחר כך לאישור הממשלה, שכן אסיף היה מעורב בשורה ארוכה של תוכניות גדולות.

בין השאר אסיף הוא ממתכנני תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 35 שנמצאת עתה בשלבי בדיקה אחרונים בוועדות המחוזיות, ותובא לאישור המועצה הארצית במחצית הראשונה של 2004 לפני הבאתה ואישורה בממשלה.

במערכת התיכנון וכן במשרד המשפטים יש הגורסים, שעדיף למנוע מצב בו ראש מינהל התיכנון המכהן, שתפקידו לקדם תוכניות, יהיה גם זה שערך את תוכנית המיתאר החשובה ביותר, הארצית.

לטענתם, הזיקה האישית שיש לעורך התמ"א עלולה להתנגש עם תפקידו וחובותיו כראש מינהל התיכנון הפועל כגורם חיצוני מבחינה מקצועית. לטענתם, תפקיד ראש מינהל התיכנון הוא גם לבקר את התוכנית, מצב שלא יתקיים במקרה של אסיף.

לדברי מנהלת מינהל התכנון לשעבר, דינה רצ'בסקי, שהיתה חברה בוועדת האיתור, היא אינה רואה ניגוד עניינים בכך שאסיף שהיה ממתכנני התמ"א וגם יגיש אותה לאישור הממשלה, באם יבחר.

לדבריה, התמ"א היא אוסף של עקרונות שעוצבו במשך 10 שנים על-ידי גורמים שונים. רצ'בסקי מדגישה, שהתמ"א מבוססת על עקרונות אוניברסליים, ולכן אין שום ניגוד עניינים בין תפקיד מנהל מינהל התכנון וראש צוות תכנון התמ"א.