ביהמ"ש מינה כונס לפרויקט עמק שרה בבאר שבע - חובות ב-170 מיליון שקל

הפרויקט - בבעלות ז'אן בונסאר ומיטבית * הכונסים ימכרו בשלב ראשון 100 דונם

בית המשפט המחוזי בבאר שבע מינה ביום ה' את עורכי הדין דורון עמיר ואהרון בן שחר לכונסי נכסים לפרויקט עמק שרה בבאר שבע , פרויקט הנדל"ן הגדול ביותר בעיר, ואחד הגדולים בארץ, בבעלות מיטבית סיבל באר שבע. הכונסים מונו בגין חובות של 137 מיליון שקל לבנק דיסקונט ולבנק הפועלים. סך חובותיה של החברה מגיע לכ-170 מיליון שקל.

מיטבית סיבל נמצאת בבעלות בחלקים שווים של איש העסקים היהודי-צרפתי ז'ן בונסאר, שהיה נשיא קהילת יהודי צרפת, והשקיע עשרות מיליוני דולרים בבנייני משרדים ותעשיה בישראל. מיטבית נמצאת בשליטת שמשון רפאלי ויורשי חלפו גניש, שהיה המשקיע העיקרי בחברה ונפטר אשתקד.

עמק שרה הוא מתחם בן 900 דונם, מהם נמכרו לפני שנים כ-150 דונם ליזמים שונים. היזמים השכירו מבנים לחנות קוסמוס של שופרסל ולמוסך מרכזי של יבואני וולוו. רוב השטח עומד ריק.

100 דונם מהמתחם מיועדים למרכז מסחרי. בזמנו, ניהל המהנדס אריה קופילר המנוח מו"מ לרכישת השטח, כדי לבנות עליו את המרכז. המו"מ הופסק עם פטירתו הפתאומית של קופילר. ל"גלובס" נודע, כי הכונסים, עוה"ד בן-שחר ועמיר, מתכננים למכור בשלב ראשון את 100 הדונם, שניתן להתחיל ולבנות עליהם תוך פרק זמן קצר. לא נמסר המחיר שהכונסים מבקשים לקבל בעד המתחם. כל התמורה מיועדת להחזר חלקי של החובות לבנקים.

שני הבנקים ביקשו בנפרד למנות כונס לחברה. בנק הפועלים הגיש את הבקשה ב-23 בדצמבר אשתקד, בגין חוב של 69 מיליון שקל. סוכם כי הצדדים ינהלו מו"מ, ואם לא יושג הסדר תוך חודשיים, ימונה כונס. הבקשה למינוי כונס קבוע הוגשה לאחר שהמו"מ לא עלה יפה.

בנק דיסקונט הגיש את הבקשה, בנפרד, בגין חוב של 68 מיליון שקל. השופטת שרה דברת החליטה למנות את שני עורכי הדין ככונסים - עו"ד בן שחר על פי בקשת דיסקונט ועו"ד עמיר על פי בקשת בנק הפועלים.

ב-8 בינואר השנה ביקשה מיטבית סיבל מבית המשפט המחוזי בירושלים צו להקפאת הליכים ואישור פשרה בין החברה לנושיה, כדי להבריאה. מהבקשה עולה, כי החברה חייבת כ-150 מיליון שקל, בעיקר 69 מיליון שקל לבנק הפועלים ו-69 מיליון שקל לדיסקונט, כאמור לעיל. כן היא חייבת כ-20 מיליון שקל לבעלי מניותיה, כך שסך חובותיה מגיע לכ-170 מיליון שקל.

הוגשו גם תביעות כנגד סיבל באר שבע, בשליטת בונסאר, בעלת 50% במיטבית-סיבל. בנק הפועלים ביקש למנות לחברה כונס נכסים, בגין ערבויות ב-147 מיליון שקל שנתנה לחברות אחרות בקבוצת סיבל. חברת גאן אינסנדי ביקשה כבר ביולי אשתקד להוציא צו פירוק כנגד סיבל באר שבע, בגין חוב של כ-3.5 מיליון שקל.

מיטבית-סיבל הגישה מצידה תביעות, במסגרת המרצות פתיחה, נגד שני הבנקים. היא טוענת, כי הבנקים הפרו את חובת הזהירות כלפיה, סיכלו מכירת מגרשים ופיתוח עמק שרה, ואף גבו ממנה ריבת יתר. החברה ביקשה מבית המשפט לקבוע, שסך חובותיה עומד על כ-35 מיליון שקל לבנק הפועלים וכ-25 מיליון שקל לדיסקונט. מבקשת החברה עולה, שלדעתה, החובות לבנקים הם כ-60 מיליון שקל, ולא 137 מיליון שקל כפי שהם טוענים.

בנק הפועלים ובנק דיסקונט אומרים, בבקשתם לבית המשפט בבאר שבע: "מיטבית סיבל חדלה זה מכבר למלא אחרי ההתחיבויות שלה לבנק דיסקונט ולנושים האחרים, תוך צבירת חוב עצום. היא אינה מסוגלת לפרוע את חובה לבנק. עצם הגשת הבקשה להקפאת הליכים מעידה כאלף עדים על מצבה הנושא של החברה.. קיימים עיקולים על חלק מרכושה, ו וננקטו נגדה הליכי הוצאה לפועל כלפי נושים.. החברה מצויה על עברי פי פחת ומצבה בכי רע, והיא להלכה ולמעשה גוף חדל פרעון".