רדלנד: פיתוח התעשייה הפר הסכם למימון פרויקט מדרחוב נחלת בנימין

התכוונה לשפץ, לשחזר ולבנות מחדש 3 בניינים במתחם; לטענתה, הבנק נסוג לאחר שנקלע לקשיים

הבנק לפיתוח התעשייה הפר באופן חד-צדדי, ובצורה גסה ובוטה, הסכם ליווי פיננסי מלפני שלוש שנים למימון פרויקט מדרחוב נחלת בנימין. כך אומרת קבוצת רדלנד, בתביעה שהגישה בסוף השבוע לבית המשפט המחוזי בת"א. לדעת הקבוצה, הפר הבנק את ההסכם לאחר שנקלע לקשיים וההנהלה הוחלפה.

רדלנד מבקשת מבית המשפט להוציא פסק דין הצהרתי, שיקבע כי עיסקת המימון בתוקף. בנוסף תובעת החברה פיצוי של 200 מיליון שקל על נזקיה, אך בשלב זה הסתפקה בתביעה של מיליון שקל. התביעה הוגשה אישית גם נגד יו"ר הבנק, ד"ר רענן כהן, והמנכ"ל, אורי גלילי.

רדלנד, בבעלות שלמה לחי ורות שפייזר, אומרת כי בפברואר 2001, התחייב בנק פיתוח התעשייה להעמיד לרשות היזמים 162 מיליון שקל, בהלוואה לשנתיים, למימון שיפוץ, שחזור ובנייה מחדש של שלושה בניינים במתחם נחלת בנימין.

עוד אומרת רדלנד, כי סוכם שבנק פיתוח התעשייה, יממן את מלוא ההשקעה בפרויקט. היזמים הבטיחו לבנק פיתוח התעשייה להחזיר את ההלוואה, וכן לתת לו 40% מרווחי הפרויקטים.

לטענת רדלנד, בספטמבר 2001 החל הבנק להעמיד קשיים במתן יתרת האשראי ובאוקטובר הפסיק להעביר כספים. במאי 2002 הציעה רדלנד שהעיסקה תחול רק על בית העמודים, הבניין העיקרי בפרויקט, אך הבנק דחה את ההצעה.

רדלנד מגלה בכתב התביעה, כי ניהלה מו"מ להנפיק איגרות חוב באמצעות גמול, ולפרוע בדרך זו את החוב לבנק, תוך שהבנק ימשיך לממן אחד מהפרויקטים. הנהלת הבנק לא אישרה הצעה זו.

לדברי רדלנד, גם לא אישר הבנק ערבויות מכר, דבר שהיה מאפשר למכור 12 דירות בפרויקט בית העמודים בכ-3.5 מיליון דולר. כן לא סייע לתוכנית של היזמים לממן את הפרויקט על ידי משקיע מחו"ל.

לדעת רדלנד, חזר בו הבנק מהסכם הליווי לאחר שב-2002 נחשפו הפסדיו. עוד אומרת רדלנד, כי סיבה נוספת להפסקת המימון ולהפרת ההסכם היא הנחיה של המפקח על הבנקים בבנק ישראל, שלפיה לא רשאי הבנק להיכנס בעיסקה מעין זו.

בנק פיתוח התעשייה עדיין לא הגיש כתב הגנה. (ה.פ 04/1441).