המדינה שתקבל טילים במיליארד דולר מארה"ב

אוקראינה חשפה מל"ט שעלותו נמוכה באופן קיצוני ביחס למקביליו בשוק • ארה"ב תמכור מערכות טילים בסך כולל של 1.2 מיליארד דולר לאיחוד האמירויות • וגם: החברה האמריקאית שגברה על אירונאוטיקס הישראלית • השבוע בתעשיות הביטחוניות

המל''ט האוקראיני Stick M12 / צילום: 100th Mechanized Brigade
המל''ט האוקראיני Stick M12 / צילום: 100th Mechanized Brigade

ארה"ב סוגרת עסקת ענק במפרץ הפרסי, כדי להדק את שיתוף הפעולה שלה - כאשר הפנים של כולם נשואות לעבר האיום הגדול באזור: איראן. בה בעת, יוון מעדיפה לרכוש חימושים משוטטים מחברה אמריקאית ולא מאירונאוטיקס הישראלית, ואוקראינה מציגה מל"ט מתאבד שמחירו פחות מ־10 אלף שקל. על כל אלו, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

אלביט, רפאל ותע"א מול הסטארט-אפים: המדינה מחפשת פתרון ליירוט כטב"מים
WSJ | ב-700 דולר לאחד: כך הרחפנים החדשניים של אוקראינה משנים את הלחימה
שאלות ותשובות | ב־800 מיליון דולר: הסוללה האמריקאית שבדרך לישראל וכיצד תפעל 

מל"ט מתאבד בכ־9,100 שקל

החברה הביטחונית האוקראינית UMS (United Military Solutions) חשפה את החימוש המשוטט החדש מתוצרתה "סטיק M12", שמסוגל לטוס לטווח של כ־70 ק"מ ובמשך יותר משעה. עם זאת, הסיפור הגדול מאחורי המל"ט החדש הוא תג המחיר שלו שנמוך ברמה קיצונית ביחס למקביליו בשוק: 100 אלף הריבניה אוקראיני (כ־9,100 שקל), והוא יכול להיות שלכם. לצורך ההשוואה, מחיר חימוש משוטט מדגם הארופ של התעשייה האווירית מוערך בכ־700 אלף דולר, ואילו שאהד 136 איראני בכ־30 אלף דולר.

לפי קייב, החימוש המשוטט נושא מנוע חשמלי בחלקו האחורי, כאשר ראש הנפץ נמצא בחלק הקדמי. הוא מיועד לפגיעה בעמדות נייחות, כלי רכב משוריינים וכוחות חי"ר. ייצור מל"טים מתאבדים בעלויות כה נמוכות מעיד על היקף השימוש בהם במלחמת רוסיה־אוקראינה. הצורך בעצמאות במקטע הייצור הביאה את קייב לפעול לפיתוח התעשייה הביטחונית המקומית. במסגרת זאת, למשל, אוקראינה הציגה בתערוכת יורוסאטורי בצרפת, אותה אחת שממנה הורחקו חברות ישראליות, חימוש משוטט אחר: "בולאבה".

עסקת המיליארדים של ארה"ב עם איחוד האמירויות

מזכירות המדינה האמריקאית אישרה מכירה בסך 1.2 מיליארד דולר של מערכות טילי GMLRS ו־ ATACMS מתוצרת לוקהיד מרטין לאיחוד האמירויות. העסקה כוללת גם סיוע לוגיסטי ותפעולי בהטמעת המערכות במדינה המפרצית.

מההודעה של הסוכנות לשיתוף פעולה ביטחוני האמריקאית, עולה כי ממשלת איחוד האמירויות ביקשה לרכוש, בין השאר, 259 מערכות GMLRS ו־203 מערכות ATACMS. בשילוב סיוע בתחומים שונים, כמו ההנדסה והתוכנה, העלות המוערכת של העסקה עומדת על 1.2 מיליארד דולר.

המערכות הללו של לוקהיד מרטין ישדרגו את האיום ההתקפי לטווחים קצרים ובינוניים של איחוד האמירויות, שבדומה ליתר מדינות המועצה לשיתוף פעולה במפרץ (GCC) - האיום העיקרי שלה הוא איראן. מערכת GMLRS משגרת רקטות עם ראש הנפץ במשקל כ־90 ק"ג לטווחים של 150-70 ק"מ. לעומת זאת, מערכת הטילים הטקטית ATACMS מיועדת לטווח של כ־300 ק"מ, ונושאת ראש נפץ במשקל כ־226 ק"ג.

החברה האמריקאית שגברה על אירונאוטיקס הישראלית

העסקה עם איחוד האמירויות מהווה אחת מבין כמה שמעידה על השאיפה האמריקאית לחזק את מדינות האזור, ולדאוג גם לתלות ההדדית בה. במסגרת זאת, יוון מתכננת לרכוש היקף ענק של 592 חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) מדגמי סוויצ'בלייד 300 וסוויצ'בלייד 600 מארה"ב - כך מדווח באתר דורייוס היווני. את שני הדגמים הללו מייצרת חברת אירו־וירונמנט מווירג'יניה.

לפי דיווח באתר ארמי רקוגנישן, ביישורת האחרונה של בחירת החימושים המשוטטים, הבחירה היוונית הייתה בין סוויצ'בלייד לבין אורביטר 1K של אירונאוטיקס הישראלית. המל"טים מהווים נדבך אחד מתוך תוכנית אסטרטגית של משרד ההגנה באתונה שאושרה בדצמבר האחרון, וכוללת שדרוג נרחב של הציוד הצבאי היווני. הבחירה הושפעה, בראש ובראשונה, משיקולי גיוס המימון למימוש עסקת החימושים המשוטטים.

בסוף השנה שעברה, החליטה יוון להקפיא עסקה לרכישת רכבים אמפיביים, צעד אשר "הפשיר" עבורם 25 מיליון דולר מכספי הסיוע האמריקאיים (FMF). בה בעת, וושינגטון הרחיבה את הסיוע הביטחוני לאתונה ב־30 מיליון דולר, כחלק מהתוכנית לתמיכה באוקראינה. כך, נוצר מצב שבו 55 מיליון דולר מתוך עסקת חימושים משוטטים בסך כ־82.3 מיליון דולר, הגיעו ליוון מארה"ב.

יצרנית מנועי הטילים הישראלית מציגה בארה"ב

תומר, חברה ביטחונית ממשלתית שמהווה מוקד ידע לאומי של המדינה בתחום ההנעה הרקטית, מציגה השבוע בתערוכת AUSA היוקרתית בוושינגטון יכולות מתקדמות בתחומי ההנעה הרקטית הקלה. החברה מפתחת ומייצרת המנועים לטילים ורקטות טקטיות למגוון טווחים וביניהם טילי הרומח, האקסטרא, כידון קסום, רמפייג', נץ דורס וברק MX.

לאחרונה, פתחה תומר, קווי ייצור חדשניים, לייצור סדרתי של מנועים רקטים קלים לטילים ומיירטים, במטרה לתת מענה מבצעי מהיר לפרוייקטים הקיימים וכן לפרוייקטים חדשים בשלבי פיתוח בתחום האש המדוייקת. קווי הייצור נפתחו במענה לצורך המתפתח בצבאות מתקדמים בעולם, לטילים רקטות ומיירטים.