המחוזית חיפה: המקומית לא מיצתה את תפקידה במסגרת פיקוח על הבנייה

במקום להעניש את היזם על בנייה מעבר לזכויות הבנייה - המליצה המחוזית על תוכנית נקודתית בעלת זכויות בנייה גבוהות יותר

"הוועדה המחוזית רואה בחומרה את העובדה שהוועדה המקומית חיפה לא מיצתה את התפקיד המוטל עליה במסגרת פיקוח על הבנייה בבניין זה, וכתוצאה גורמת לכך שהוועדה המחוזית צריכה לתת יד ללגליזציה". כך קבעה בהחלטה יוצאת דופן הוועדה המחוזית חיפה, בדיון שנערך לגבי שינוי הוראות הבנייה במבנה מגורים של 7 יחידות דיור ברחוב חומה ומגדל בקרית חיים.

הוועדה המחוזית הוסיפה, כי "לאור הנסיבות המיוחדות של המקרה, ולנוכח העובדה שבבניין גרים כבר דיירים, הוחלט לאשר את התוכנית, בתנאי שהיא תתוקן בתיקונים טכניים בהתאם להנחיות לשכת התכנון". יצוין, כי הוועדה המקומית נמצאת באחריות עיריית חיפה. מדובר בתוכנית שפורסמה להפקדה במאי 2003, ומטרתה שינוי ייעוד המאפשר הגדלת שטח הבנייה המותר, ביטול קומות עמודים ותוספת שתי קומות.

לתוכנית הוגשו מספר התנגדויות, בין היתר של ד"ר יצחק אבנון. המתנגדים טענו, כי אישור התוכנית יהווה תקדים להגדלת צפיפות הדיור ולפגיעה באיכות החיים ובערך הרכוש. עוד טענו המתנגדים, כי מדובר בבניין שהוקם תוך סטייה ניכרת מזכויות הבנייה בחלקה, ובמקום להעניש את היזם הומלץ על תוכנית מתאר נקודתית בעלת זכויות בנייה גבוהות יותר לעומת החלקות השכנות, תוך פגיעה בעיקרון השיוויון ללא נימוק ראוי. עוד טענו המתנגדים, כי אישור התוכנית מהווה תקדים לעבריינים, שעלולים לחקות את התנהגות היזם.

המתנגדים טענו, כי רחוב חומה ומגדל הוא רחוב צר ועמוס ביחידות דיור, ועל כן הצפיפות של מבנה זה היא מוגזמת. הוועדה המחוזית, שנמצאת באחריות משרד הפנים, כאמור גינתה את התנהגות הוועדה המקומית חיפה בפרשה זו, אך בסופו של דבר החליטה לדחות את ההתנגדויות. בין היתר, אומרת הוועדה המחוזית, כי התוכנית מתגברת במעט את זכויות הבנייה, אך אין בכך כדי להשפיע על הצפיפות הכוללת באיזור.

בתגובה מסרה עיריית חיפה: "הערות הוועדה המחוזית מוצדקות. הוועדה המקומית קבעה לעצמה מדיניות להחזיר למשטר רישוי פיקוח ואכיפת החוק בכל הנוגע לחריגות בנייה, וככל שניתן הדבר גם ביחס לחריגות בנייה שבוצעו בקדנציות קודמות, כמו במקרה זה".