המחוזית ביטלה היתר למרכז מסחרי בבית הכרם

ועדת הערר קיבלה טענת התושבים שמדובר בהיתר לא חוקי

ועדת הערר המחוזית ביטלה היתר בנייה להקמת מרכז מסחרי בשכונת בית הכרם. מדובר בפרויקט להקמת מרכז בן 5 קומות, שישלב שימושים של מסחר, משרדים ומגורים ברחוב אבי זוהר. את הפרויקט מקדמת חברת א. רובינשטיין נכסי דיור מוגן בע"מ.

ועדת הערר, בראשות עו"ד אהרון ברוכין, קיבלה את טענות התושבים שביקשו לבטל את ההיתר שניתן בטענה כי מדובר בהיתר לא חוקי, שאינו תואם את התוכנית החלה במקום, ובנוסף לא ננקטו טרם קבלת ההיתר הפרסומים הנדרשים על-פי חוק.

העוררים, תושבי השכונה, טוענים כי לא נשלחה להם הודעה על עצם הגשת ההיתר, וכי התוכנית בפועל אינה תואמת את התוכנית המקורית שאושרה. כך למשל, התוכנית שאושרה הגבילה בניית חזית מסחרית בגישה לחלק מהרחובות וקבעה, כי היתר הבנייה יינתן על כל שטח התוכנית.

בפועל הגיש היזם בקשה להיתר בנייה רק לשם בניית הקומה הראשונה, ובה פתח שרות לרחוב גפני, וזאת בניגוד להוראת התוכנית.

הוועדה קובעת, כי בניית כניסות למרכז מסחרי בשונה מהתוכנית המקורית מהווה סטייה ניכרת מהתוכנית, גם אם מדובר בפתחים משיקולים ביטחוניים. בתוכנית קובע עו"ד ברוכין, כי ישנו בפועל שינוי המשנה את אופייה של הסביבה הקרובה. ברוכין קובע שהשינוי שביקשה לבצע חברת א. רובינשטיין מהווה סטייה ניכרת, וכי היתר הבנייה ניתן שלא בסמכות על-ידי רשות הרישוי, ואף לא בסמכות הוועדה המקומית.

ברוכין קיבל את הערר וביטל את היתר הבנייה שניתן שלא כדין. לדבריו, "כל שינוי באשר הוא מחייב הליכה זהירה, עקב בצד אגודל, על מנת ששינוי זה יהיה מבורך ולא יגרום בדרכו לדריסה שלא לצורך בתושבים החיים בשלוה בסמוך למקום המתפתח... מרכז מסחרי עלול להביא עימו 'כנדוניה' רעש, צפיפות, סכנה בטיחותית, לכלוך ושלל בעיות נוספות. את הללו יש לפתור ולחשוב טרם תחילת הבנייה, תוך בחינה מדוקדקת בשיתוף הציבור".