נציבות המים: המאגרים קלטו בחורף שעבר יותר מים מהממוצע הרב שנתי

עדיין חסרים מיליארד מ"ק השנה הסתיימה עם כמויות משקעים ממוצעות

בחורף שעבר נקלטו במערכת התלת אגנית, הכוללת את הכינרת, אקוויפר החוף ואקוויפר ההר, 1.16 מיליארד מ"ק מים, לעומת 1.05 מיליארד מ"ר בממוצע הרב-שנתי. כך עולה מנתוני השירות ההידרולוגי של נציבות המים, שיפורסמו בשבוע הבא ב"אגמית", ביטאון נציבות המים.

למרות כמות זו חסרים גם כיום במערכת המים מיליארד מ"ק. חסרון המים, בעיקר באקוויפרים גורם לירידה באיכותם ולחשש מפני הגברת המליחות.

הנתונים מפורסים רק עתה מאחר לדברי מנהל השירות ההדרולוגי, דר' גבריאל וינברג, כמות המים שנקלטה בכינרת גבוהה ב-35% מהממוצע הרב שנתי.

לדבריו, המילוי באקוויפר ההר ובאקוויפר החוף היה נמוך מהממוצע - 310 מיליון מ"ק באקוויפר ההר, לעומת ממוצע רב שנתי של 350 מיליון מ"ק. המילוי באקוויפר החוף היה 210 מיליון מ"ק, לעומת ממוצע רב שנתי של 250 מיליון מ"ק.

יצויין, שהחורף האחרון נחשב לחריג בשל חלוקה לא שגרתית של המשקעים במהלך העונה, ובשל פריסתם הגיאוגרפית הלא אחידה. החורף החל בכמויות משקעים נמוכות. גשמי ינואר היו גבוהים ב-236% מהממוצע, אולם השנה הסתיימה עם כמויות משקעים קרובות לממוצע, בעיקר בשל הפסקת גשמים מסוף פברואר 2004.

בסיכום העונה, כמות המשקעים בצפון הארץ הגיעה בסופו של דבר ל-115% הממוצע, ואילו במרכז ובדרום ל-90%-75% מהממוצע.

על-פי הערכות, מפלס הכנרת בסוף 2004 צפוי להיות 210.5 מטר מתחת לפני הים, כ-1.7 מטר מתחת לקו האדום העליון. כתוצאה מכך, ההסתברות לגלישת מים מהאגם במהלך החורף הקרוב היא 25% בלבד.

לקראת סוף חורף 2004 תחזית הגלישה היתה של 40%, כאשר בסופו של דבר, ובשל מיעוט גשמי סוף החורף נמנעה הגלישה.