החברה להגנת הטבע: רשות הגנים תמכה בהקמת "מיכל" ללא דיון מקצועי

טוענת לפגיעה קשה בערכי טבע * רשות הגנים: בתמורה ליישוב קיבלנו 18 אלף דונם לשמורת טבע

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, רמי לרנר, דורש כינוס דחוף של מליאת רשות הטבע והגנים, כדי לדון בתמיכת הרשות בהקמת היישוב החדש בגלבוע, "מיכל" שמו.

לטענת החברה להגנת הטבע, החלטת הרשות לתמוך בהקמת היישוב החדש התקבלה מבלי שקדם לה דיון מקצועי מוקדם, וזאת למרות שהיישוב מתוכנן בתחום שמורת טבע, ועל ריכוזים של פרחי איריס הגלבוע. את ההחלטה מכנה לרנר כ"זילות המושג שמורת טבע וזילותם של ערכי הטבע הנדירים המתקיימים עדיין במקום, שכן לא רק שהרשות החליטה לתמוך בהקמת היישוב, היא הודיעה שתיתן יד להעתקת פרחי אירוס מוגנים, המהווים את סמלה של החברה להגנת הטבע, למקום אחר - וזאת כדי לאפשר בנייתו של יישוב מיותר לחלוטין.

במכתבו מציין לרנר: "אם רשות הטבע והגנים לא תעמוד על משמר ערכי הטבע, תפקיד שלשמו הוקמה, אלא תחפש פשרות שמטרתן לרצות את כל הצדדים, שלא תתפלא אם תקים עליה את רוב ארגוני הסביבה, שנפשם נקעה מהתנהלות הרשות לאחרונה".

עוד טוען לרנר, שגם בדיונים פנימיים ברשות התנגדו אנשי השטח להקמת היישוב, בעוד שהוא זכה לתמיכה מצד אנשי המנהלה בלבד, מבלי שנחשף המניע העיקרי לכך. דרישתו של לרנר כוללת גם כינוס דחוף של ועדת המשנה המקצועית, שלטענתו גם היא לא נתנה את אישורה להסמכה להקים את היישוב.

למכתבו לרשות שמורות הטבע מצרף לרנר עצומה עליה חתומים 50 מדענים מכל המוסדות האקדמיים בארץ, שאף הם מתנגדים ליישוב החדש בטענה שהקמתו כמוהו כפשע אקולוגי.

במקביל הודיעה ועדת פנים ואיכות סביבה של הכנסת, שהיא דורשת מהמועצה הארצית לקיים דיון נוסף בתוכנית לאור הסכנה שהוא מהווה לנכסי הטבע באיזור. חבר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאור, הודיע שהוא דורש הסבר מרשות הטבע והגנים לגבי הסכמתה לפגיעה סביבתית קשה זו.

היישוב מיכל מתוכנן כיישוב אקולוגי בסמוך לגדר ההפרדה. ליישוב מתנגדים כל ארגוני הסביבה, לא רק כי הוא יפגע בטבע ובאירוס הגלבוע, אלא גם כי הוא מתוכנן בסמוך לשלושה יישובים קיימים הסובלים גם הם מדלילות אוכלוסין - מרב, מעלה גלבוע ומלכישוע, שבעקבות חוסר הביקוש הפך למוסד לגמילה מסמים. לדעת הארגונים הירוקים, הקמת היישוב סותרת את העמדה לפיה אין להקים יישובים חדשים, במיוחד לא בשטחי שמורות הטבע. יצוין, שבהקמת היישוב תומכים המועצה האזורית עמק הירדן ומינהל מקרקעי ישראל.

רשות הטבע והגנים מסרה, שבתמורה לאישור היישוב מיכל הוסכם על הכרזת שטח של כ-18,000 דונם כשמורת טבע, שהוא כשלעצמו מהלך חשוב שעוכב עד היום על-ידי גורמים שונים.