בעקבות תחקיר "גלובס נדל"ן": בית המשפט ידון בבנייה ללא היתר בפרויקט גרנד נטר

חברת אינטרגאמא ודלק נדל"ן הוסיפו 15 אלף מ"ר לחניה ללא היתר; התבקש צו לסגירת המשרדים - לתחקיר המלא

בית משפט השלום בנתניה ידון השבוע בבקשת מחוז המרכז של היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה להוציא צו שיפוטי נגד דלק נדל"ן ואינטרגמא הבורסאיות, בעלות פרויקט גרנד נטר, באיזור התעשייה פולג בנתניה.

בשבוע שעבר (ד') נענה בית המשפט בנתניה לדרישת היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה, וניתן צו לסגירת המשרדים והחניונים שהוקמו ללא היתר. כן ניתן צו למניעת כל פעולות אכלוס או הכנה לשימוש במקרקעין שנבנו ללא היתר, אך הצו עוכב עד לדיון מחר.

כפי שנחשף ב"גלובס נדל"ן" בחודש שעבר, הוסיפו דלק נדל"ן ואינטרגאמא 15 אלף מ"ר שטחי חניה לפרויקט גרנד נטר ללא היתר, ומבלי שקיבלו על כך אישור מהוועדה המחוזית. זאת בשעה שהיה בידיהם היתר לבניית 22 אלף מ"ר שטחים עיקריים, ועוד 35 אלף מ"ר שטחי שירות בלבד.

בתחקיר נחשף, שהחריגה בוצעה בידיעתו ובאישורו של ראש המועצה האזורית חוף השרון, אהרון בז'רנו, שהוא גם יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חוף השרון, שהעניק טופס 4 לחלק מהפרויקט למרות הבנייה החריגה.

עוד נחשף, שבנו של בז'רנו, עו"ד יובל בז'רנו, שותף במשרד עורכי דין העורך באופן בלעדי את חוזי השכירות והמכירה בפרויקט גרנד נטר עבור דלק נדל"ן.

ב-1995 מכר מושב כפר נטר לחברת א.ש.ד 27 דונם קרקע, שייעודה שונה מחקלאות לתעשייה במחיר 1.75 מיליון שקל. כיו"ר ועד כפר נטר שימש בז'רנו. היתר הבנייה למתחם, הגובל באיזור התעשייה רמת פולג, כלל 22 אלף מ"ר שטחים עיקריים, ועוד 35 אלף מ"ר שטחי שירות.

ב-1999 רכשה דלק נדל"ן את המתחם מא.ש.ד במחיר 5 מיליון דולר, והקימה בו שלושה בנייני משרדים, שלאחד מהם שקלה להעביר את משרדי המטה שלה. בניין אחד מתוך השלושה נמכר לאינטרגמא, שבנתה את "בית דלתא".

לאחר הרכישה ביקשה דלק נדל"ן מהוועדה המקומית תוספת בנייה של 11 אלף מ"ר שטחים עיקריים, ועוד 30 אלף מ"ר שטחי שירות, בעיקר לחניה. שווי הזכויות הנוספות הוערכו בחצי מיליון דולר. הוועדה המקומית, בראשות בז'רנו, אישרה את התוספת, אך זו טרם אושרה על-ידי הוועדה המחוזית. למרות שהאישור טרם ניתן, בנו דלק נדל"ן ואינטרגמא את שטחי החניה של הפרויקט, מבלי שהיה להן היתר לכך.

כשהתגלתה הבנייה הבלתי חוקית, פנה ועד כפר נטר למועצה האזורית, ודרש לנקוט בהליכים נגד דלק נדל"ן ואינטרגמא. למרות זאת, בסוף אפריל 2004 קיבלו היזמים היתר אכלוס (טופס 4) מהוועדה המקומית, אחרי שחסמו בבלוקים את קומת החניה, תוך ציפייה לאישור הוועדה המחוזית מרכז.

לטענת הועדה המחוזית, כפי שהוגשה לבית המשפט, הבנייה במקום נעשתה בסטייה מההיתר ובניגוד לתוכניות. עוד טוענת הוועדה, שבעקבות בדיקות שביצעה במבנה הוחל באטימת חלקים ממנו, ואף זאת ללא היתר. בנוסף לכך, היתר הבנייה ניתן על-ידי הוועדה המקומית ללא חתימת המינהל, וללא אישור המשרד לאיכות הסביבה.

דלק נדל"ן מסרה בתגובה, שהיא בנתה את חלקה בפרויקט על-פי היתרי בנייה שניתנו לה כדין ועל בסיס החלטות תקפות ואישורים של הגורמים המוסמכים, ומילאה לאחר כל הדרישות שנדרשה על-ידי גורמי התכנון.

עוד טוענת דלק, ששמה שורבב, כפי הנראה, לבקשה בשל היותה רשומה עדין כבעלים במשותף עם חברת אינטרגמא, לה נמכרו חלק מהמקרקעין, וכי היתר הבנייה המצוין בבקשה הוא היתר הבנייה שניתן למבנה של אינטרגמא.

טענה נוספת היא, שכל חריגות הבנייה המתוארות בבקשה מתייחסות להיתר של אינטרגמא.