המשרד לאיכות הסביבה "גילה" צינור ביוב שאישר - במרכז שדרות י-ם ביפו

בשבוע שעבר (ה') שלח מנהל מחוז המרכז של המשרד, יואל איפרגן, מכתב להנהלת השפד"ן, ובו הוא מבשר, שהופתע לגלות באקראי את הצינור, וכי למיטב ידיעתו ובדיקתו, הצינור הונח ללא כל הליך מסודר של אישור תוכניות

חודשיים לאחר שהנהלת השפד"ן הניחה במרכז שדרות ירושלים ביפו, צינור גדול ממדים ועב קוטר, בו מוזרמים שפכי השפד"ן, נזכרה הנהלת המשרד לאיכות הסביבה לברר אולי משהו כאן לא בסדר.

בשבוע שעבר (ה') שלח מנהל מחוז המרכז של המשרד, יואל איפרגן, מכתב להנהלת השפד"ן, ובו הוא מבשר, שהופתע לגלות באקראי את הצינור, וכי למיטב ידיעתו ובדיקתו, הצינור הונח ללא כל הליך מסודר של אישור תוכניות. לדבריו, הצינור הונח ללא התייחסות כלשהי להיבטים הסביבתיים של התקנת צינור עילי בלב איזור עירוני צפוף.

בתשובה טוענת הנהלת השפד"ן, כי הניחה את הצינור במרכז השדרה, כדי שישמש צינור חלופי בעת התיקונים שהיא מבצעת בצינור התת-קרקעי. עוד השיבה הנהלת השפד"ן, שבידיה כל ההיתרים הנחוצים, וכי העבודות מתבצעות על-פי חוק הביוב, וברשות עירית תל אביב.

לטענתה, הפרויקט הוצג וקיבל את בירכת הוועדה למתן היתרי הזרמה לים, של לא אחר מאשר המשרד לאיכות הסביבה, בה חברים גם נציגי משרדים ממשלתיים, ביניהם משרד הבריאות, משרד הביטחון, משרד התמ"ס ומשרד החקלאות.

בהנהלת איגוד ערים דן, הבעלים של השפד"ן, מדגישים שלמרות שהצנרת התת-קרקעית העוברת מתחת לרחובות יפו עומדת בתקנים, הוחלט לשדרגה כדי למנוע תקלות - בינואר 2002 הוזרמו אלפי טונות של ביוב גולמי לים עקב קריסת צינור ביוב ברחוב עזה בעיר.

לדבריה, הצינור החלופי מונח על-פי טכנולוגיה אירופאית המקובלת במקומות רבים בעולם.

מה שצריך להדאיג את הציבור היא השאלה הבאה: אם למשרד לאיכות הסביבה לוקח חודשיים לגלות צינור ענק המונח במרכז שדרה, כמה זמן לוקח לו לגלות מפגעים המוסתרים קצת יותר?