רכשתם נדל"ן? ייתכן שאתם פטורים מדמי-תיווך

לקוחות משלמים כי אינם יודעים שאם תוגש נגדם תביעה, דינה להידחות

יש לנו הודעה שעשויה להיות מעניינת בעיקר את הרוכשים של נכסי מקרקעין. ישנן חברות תיווך לעסקי מקרקעין, שאינן זכאיות לדמי-תיווך. אם נזקקתם לאחרונה, כלקוחות, לשירותי תיווך מקרקעין, כדי לרכוש או למכור דירות ונכסים - כדאי לכם לדעת, כי מבחינה משפטית ייתכן שאתם אינכם חייבים בתשלום דמי-תיווך על העסקאות שביצעתם.

עו"ד רונן קצף, מנהל מחלקת הליטיגציה במשרד עוה"ד שוגול ושות', טוען, כי במקרים רבים "הסכם התיווך" נערך מול חברות תיווך, כאשר לפי חוק המתווכים הקיים - כפי שפורש בפסקי-דין של בתי-משפט שונים בארץ - חברה בע"מ, העוסקת בתיווך מקרקעין, אינה זכאית לגבות דמי-תיווך מלקוחותיה.

"אכן כן. חוק המתווכים במקרקעין, התשנ"ו - 1996, קובע כי: 'לא יעסוק אדם בתיווך במקרקעין, אלא אם כן הוא בעל רישיון ובהתאם להוראות חוק זה'. עוד קובע החוק, כי 'מתווך במקרקעין יהיה זכאי לדמי-תיווך מאת לקוח, אם הוא היה בעל רישיון לפי חוק זה בעת שעסק בתיווך'.

"החוק מוסיף וקובע עוד, כי מתווך מקרקעין יכול להיות רק אדם פרטי. לפי הוראות החוק הזה, שאגב מעטים מודעים אליו, לא ניתן לחברה בע"מ להיות בעלת רישיון לעסוק בתיווך מקרקעין".

* מהי בעצם המשמעות הפיננסית של הסעיף הזה?

המשמעות היא, כי חל איסור על חברה בע"מ לעסוק בתיווך מקרקעין, ובכל מקרה, חברה כזו אינה רשאית לגבות דמי-תיווך מלקוחותיה, כיוון שאין שום חברה בע"מ שהיא בעלת רישיון לעסוק בתיווך מקרקעין.

* ומה באמת קורה בשטח? האם שירותי התיווך אכן ניתנים על-ידי עוסקים ואנשים פרטיים, או שהם ניתנים גם על-ידי חברות בע"מ?

"במשק פועלות חברות תיווך מקרקעין רבות, שחלקן גדולות וידועות. חלק הארי של חברות אלו פועל באופן לא חוקי, כפי שציינתי, בין אם מדעת ובין אם שלא מדעת. ברוב המקרים, הלקוחות משלמים להן דמי-תיווך מתוך חוסר מודעות לעובדה, כי אם תוגש נגדם תביעה - על אי-תשלום - דין תביעה כזו יהיה להידחות.

* האם אפשר להקל ראש בהסכם תיווך, אם זה נעשה שלא מדעת עם חברת תיווך בע"מ? האם לקוח יכול להתנער מהתחייבותו?

"אינני מייעץ, כמובן, לאיש להפר הסכם שעליו הוא חתם כדין, ובכלל זה גם הסכמי תיווך. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי הסכם תיווך שנערך עם חברת תיווך מקרקעין, שהיא חברה בע"מ, הוא ככל הנראה חסר תוקף משפטי מחייב.