באג"ח ראשון לציון ננוחם

הנפקת תשתיות המים של ראשון לציון היא סנונית ראשונה ומסקרנת במימון תשתיות עירוניות באמצעות אג"ח בשוק ההון

בשבוע שעבר הופיע הניצן הראשון לאפשרויות המימון החדשות של הרשויות המקומיות - הנפקת אג"ח בשוק ההון. את הבכורה קוטפת עיריית ראשון לציון, שחברת תשתיות המים העירונית שלה, מניב ראשון, תנסה להנפיק אג"ח למוסדיים בהיקף של 80 מיליון שקל. בכך עוקפת ראשון לציון את תל-אביב, שכבר זמן רב מדברים בה על הנפקת אג"ח לחניוניה - עיסקה שמתמהמהת, אולי בגלל החשדות לשחיתות, ועדיין לא נראית באופק. בעבר דיברו בעיר על איגו"ח תזרים המזומנים העירוני משלטי הפרסום בעיר, אלא שעיסקה זו לא יצאה בסופו של דבר לפועל, ככל הנראה מסיבות רגולטוריות.

בהרבה מאוד עיריות יעקבו בעניין רב אחר ההנפקה של מניב ראשון. הנפקה זו תהווה מבחן ראשון להנפקת אג"ח מוניציפליות, לאחר שהדבר אושר אשתקד בממשלה. הצלחה של ההנפקה תביא ללא ספק לגל של עיריות שילכו בעקבות ראשון לציון, וינסו להנפיק אג"ח לחברות שבבעלותן. כישלון - ונראה שלא שוק ההון הוא שיביא מזור לחוליים הפיננסיים של הרשויות.

אלא שצריך לבחון את הדברים ולבדוק מיהן הרשויות שיכולות לפנות כיום לשוק ההון. הפניה של עיריית ראשון לציון אינה מהווה בהכרח את המקרה המייצג, כי מדובר באחת העיריות הטובות בארץ, ובין הבודדות שנמצאות במצב פיננסי איתן. הדבר ניכר גם בדו"ח הדירוג שפרסמה מעלות לאיגרות החוב, שמדרג אותן בדירוג הגבוה של AA מינוס.

בדו"ח מציינים האנליסטים של מעלות, כי הדירוג הגבוה יחסית נובע מאיתנותה של העירייה ומהמעמד הסוציו אקונומי הגבוה יחסית של תושביה. למרות כל זאת, על-פי ההערכות בשוק ההון, ההנפקה צפויה להיות בריבית גבוהה יחסית מעל לריבית האג"ח הממשלתיות המקבילות (שעומדת על כ-4.6%), בשל הדירוג של האיגרות (איגרות מקבילות נסחרות כיום בבורסה לפי תשואה של 5%-5.5%).

אבל השאלה שנשאלת היא, האם יוכלו עיריות נוספות ללכת בעקבות ראשון לציון? התשובה איננה ברורה. כפי שהדברים נראים כיום, רק עיריות שנהנות ממעמד פיננסי איתן יוכלו לפנות לשוק ההון, בעוד שעיריות שמצבן קשה - שהן אלו שבאמת צריכות כסף - דוגמת אופקים, ירוחם או עכו, אלו אינן יכולות לחשוב כיום על פנייה לשוק, בעיקר מכיוון שאין להן מה להציע לו.

כיום, עיריות אינן יכולות להנפיק איגרות חוב של עצמן, אלא רק של חברות שבבעלותן, להן תזרימי מזומנים איתנים (למשל - חברות המים, חניונים וכו'). גם דירוג מעלות שניתן למניב ראשון אינו דירוג לחברה, אלא דירוג פרויקטלי, כלומר, דירוג שניתן לתזרים המזומנים שנובע מפעילותה. לכן, חברות שלא יציגו תזרים משמעותי ויציב לא תוכלנה להנפיק אג"ח במתכונת זו, והעיריות שבבעלותן הן נמצאות תאלצנה לחשוב על אלטרנטיבות אחרות.

למרות החששות, על-פי ההערכות, ההנפקה של מניב ראשון צפויה לרשום הצלחה. זאת, משום שבסך הכל מדובר בחברה טובה של עירייה יציבה, בסיכון נמוך. איגרות כאלה הן סחורה מבוקשת על-ידי גופים מוסדיים רבים, כגון קרנות הפנסיה, שעדיין מחפשות תחליפים לאג"ח המיועדות שהאוצר חדל מלהנפיק להן.

בעיריות רבות מאחלים כעת הצלחה להנפקה של ראשל"צ - הנפקה שהצלחתה תביא בחודשים הקרובים לגל חדש של הנפקות מוניציפליות, שאולי תשפרנה במעט את מצב קופתן של הרשויות המקומיות ואת מצב התשתיות העירוניות.