גמישות נוסח בית שמש: יזמים יכפילו הבנייה מ-2 ל-4 קומות ללא צורך בהגשת תב"ע חדשה

לטענת ועדת הערר לתיכנון ובנייה במחוז י-ם הכנת תב"ע תקשה על היזמים; מסתמכת על הול"ל

ועדת הערר לתיכנון ובנייה במחוז ירושלים דחתה בשבוע שעבר את הערר שהגישה קבוצת תושבים מבית שמש, ואישרה לחברת יסודות צור בית שמש לבנות 34 דירות ביישוב.

החלטת ועדת הערר תאפשר ליזמים, באופן נדיר ולא-שיגרתי, לבנות בניינים בני ארבע קומות, במקום שתי קומות על-פי התכנית המקורית, וזאת מבלי להגיש תב"ע חדשה. הוועדה אומרת, כי הכנת תב"ע חדשה תימשך זמן רב בשל הבירוקרטיה והיא תקשה על היזמים.

יסודות צור נמצאת בבעלות שווה של שניים מיזמי הנדל"ן הידועים בירושלים - הלל יעקובסון וחיים גולובנציץ (האחרון עם בני משפחה).

גולובנביץ, יחד עם אחיו אריה, היו במשך שנים רבות מגדולי בעלי הנדל"ן בירושלים. לפני שנים פרץ ביניהם סכסוך קשה, השניים ניתקו את היחסים ביניהם ומתדיינים בבתי המשפט. חיים גולובנציץ נכנס לפרויקטים עצמאיים, כפי שמדגימה העיסקה הנדונה.

התושבים טענו, כי יעקובוסון וגולובנציץ הכפילו את גובה הבתים בטענה של "שיפור תוואי הכביש". ועדת הערר קבעה, כי שינוי מפלס הכביש היה נכון מבחינה תיכנונית, מאחר שלפי התיכנון הקודם היה הכביש בעל שיפוע חד ומסוכן.

ועדת הערר, בראשות עו"ד איל מאמו, קבעה כי הבנייה נעשית על-פי תכניות הוועדה לבנייה למגורים (ול"ל) מראשית שנות התשעים, המאפשרת "גמישות ושיקול דעת" בשלב הרישוי, מבלי לחייב את היזמים להגיש תב"ע חדשה, דבר שיהיה כרוך לדעתה "בהליכים ארוכים ובבירוקרטיה".

עוד קבעה הוועדה, כי מותר לוועדה המקומית להתיר, במקרים מעין אלו, תוספת קומות. ועדת הערר מכנה את הכפלת מספר הקומות בביטוי "סטייה ניכרת ושימוש חריג בסעיפי הגמישות של התוכנית".

הוועדה אומרת עוד, כי התיכנון החדש "עדיף ונכון יותר". חברת יסודות צור יוצגה בוועדת הערר בידי עו"ד רפי אטינגר.

מקור המקורב לנושא אמר היום (ד') ל"גלובס", כי נראה שהתושבים יערערו בפני בית המשפט המחוזי בירושלים. התושבים יבקשו מבית המשפט לקבוע, כי לא יתכן שוועדת מקומית לבניין ערים תאשר הכפלת בניינים מ-2 ל-4 קומות, תוך הפגנת "גמישות" לטובת היזם, וכדי לחסוך לו זמן והליכים בירוקרטיים.