תכנית מתאר מפורטת לעתודת הקרקע האחרונה בבת-ים

זהו אולי גלגל ההצלה האחרון במאבקה של העיר לעצירת ההגירה השלילית בשנים האחרונות

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב הפקידה תכנית מתאר בשטח 600 דונם בדרום בת-ים (בי/ 410), הכוללת רובע מגורים בן 3,300 יחידות ופארק מרכזי. עוד בתוכנית, קוטג'ים בבנייה צמודת-קרקע, 2,000 חדרי מלון, 4,000 מ"ר שטחי מסחר ו-65 דונם לצורכי ציבור.

התוכנית, בעתודת הקרקע האחרונה בעיר, כוללת גם פינוי של אתר האשפה הפיראטי על המצוק החופי, שיקוע דרך בן-גוריון, ו-2,000 מקומות חניה לבאי חוף הים. התוכנית מסדירה פארק חופי שכונתי בשטח 140 דונם, הכולל את המצוק המשוקם. השכונה תתאפיין בבנייה רוויה, של 12-25 קומות בשתי שורות מגרשים מסביב לפארק, כשהמגדלים הגבוהים קרובים אליו, ולמרבית הדירות נוף לפארק או לים. בעת אישור תכנית הבינוי, תוכל הוועדה המקומית לקבוע כמות גדולה יותר של יחידות דיור.

בתכנית גם הוראות סביבתיות, לפיהן תתבצע הבנייה בתיאום לפינוי אתר הפסולת. התכנית קובעת שבילי מעבר להולכי רגל ואופניים, מכל מגרשי המגורים ומוסדות הציבור אל הפארק המרכזי והחופי. גני ילדים ימוקמו בקרבת כל מתחם. במזרח התכנית מתוכננת קריית חינוך, ליד תחנת רכבת קלה שתתחיל לפעול ב-2010.

הקמת שכונת המגורים החדשה הינה אולי גלגל ההצלה האחרון, במאבקה של העיר לשינוי מגמת ההגירה השלילית בשנים האחרונות. התוכנית היא יוזמה של בעלי קרקעות רבים, שהמתינו שנים לאישורה, באמצעות עוה"ד משה שוב ויחזקאל ברנהולץ. אלו מייצגים את בעלי המניות בשלוש חברות, שהוקמו עוד בשנות ה-60 לצורך רכישת קרקעות - מרחבי פיתוח בע"מ, שהוקמה על-ידי משפחת בן-ארי ועו"ד חייט שמחה, מדור בכרך בע"מ והשקעות בכרך בע"מ.

החברות הן הבעלים של 170 דונם, ויתרת השטח בבעלות אנשים פרטיים. מנהלי החברות החלו להריץ את התוכנית לפני חמש שנים, וערכו תחרות בין משרדי אדריכלים, שבסופה נבחר עמי שנער.

עקב אכילס של התוכנית הינו חוק החופים שאושר לאחרונה, ואוסר בנייה במרחק של 300 מטר מקו המים. חלק ניכר מצוי בשטח האסור לבנייה, והיות שטרם אושרה התב"ע, ייחרץ גורל התוכנית בוועדה לשמירת הסביבה החופית. במידה שתחליט הוועדה לא לאשר, תעמוד למגיש התוכנית הזכות לערער במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ואף לפנות לבג"ץ. נראה, כי הוועדה משמשת רק תחנת מעבר בדרך לאישור תוכניות.