הכנרת - איכות המים עלתה עם המפלס

סוף-סוף החל המפלס לעלות; עם עוד קצת גשם וזרימה מהנחלים, הוא עשוי לעלות ב-40-30 ס"מ. בנציבות המים מרוצים מהמפלס, שהביא לאיכות מים טובה יחסית, בין היתר, בזכות אצת הפרידיום

בסוף השבוע עלה מפלס הכינרת ב-15 ס"מ ומשמעות הדבר היא, שלאגם נכנסו 22 מיליון מ"ק מים. אם הגשם יימשך גם מחר, ובתוספת המים שיגיעו לאגם מזרימת הנחלים, קיים סיכוי לעליית מפלס של 40-30 ס"מ, כולם תוצאת אירוע הגשם האחרון.

לדברי מנהל אגן ההיקוות בנציבות המים, דר' דורון מרקל, גשמי הימים האחרונים שיפרו בצורה משמעותית את מפלס האגם, שנמצא כיום 1.54 מ' מתחת לקו האדום העליון, מאחר שעד לאירוע הגשם האחרון, המפלס כמעט שלא עלה.

בניגוד לתחזיות של ראשית החורף, לפיהן קיים סיכוי לפתיחת סכר דגניה בעקבות המפלס הגבוה של האגם בסוף קיץ 2004, הרי שתחזית זו נעלמה כמעט לחלוטין. חורף 2005 החל במפלס של 210.69 -, 23 ס"מ מעל למפלס המינימלי. סיכויי ההגלשה לירדן עמדו בראשית החורף על 37%, אך עתה נראה שאלה פחתו במידה ניכרת.

מרקל מדגיש, שגם איכות המים טובה באופן יחסי לשנים קודמות. האגם מתאפיין בפריחת פרידיום, שהיא "האצה הטובה", המשפרת את איכות מי האגם.

שיפור נוסף חל בעקבות הסרת מפגעים רבים באגן ההיקוות, בין השאר טיפול בזיהום הנובע מרפתות וטיפול בביוב. מרקל מדגיש, שעתה יש להמשיך ולטפל בזיהום המרחבי, הנובע מהחקלאות ומשטחי המרעה הפזורים באזור, במיוחד ברמת הגולן, ולהסדיר את הביוב ביישובי הדרוזים.

עם זאת, מצבם של אקוויפר החוף ואקוויפר ההר ממשיך להיות לא טוב, אך אין ספק שמנת הגשם האחרונה שיפרה את מצבם במידה מסוימת.

לדברי מנהל השירות ההידרולוגי בנציבות המים, גבי וינברג, את תוצאת הגשם הנוכחי ניתן יהיה לראות באקוויפרים רק בשלב מאוחר יותר, שכן המים מחלחלים באיטיות ובחלק מהמקומות הם מגיעים לאקוויפר רק בראשית הקיץ. עם זאת, אין ספק שכל טיפת מים תורמת לשיפור המצב.

על-פי הערכת מקורות, אם חורף 2005 יהיה ממוצע, יישארו המפלסים באקוויפר בגובה של חורף 2004. במקרה של שנה שחונה יירדו המפלסים ב-2.5 מ'. במקרה של שנה גשומה צפויה עלייה של 1 מ' במפלס.

עיקר השאיבה מתבצעת כיום מאקוויפר ההר (ירקון תנינים), ואילו השאיבה מאקוויפר החוף ומהכנרת נפסקו כמעט לחלוטין.

השאיבה מאקוויפר החוף פסקה בשל ירידה קשה באיכות המים, שהיא תוצאה של ירידת מפלסים, חדירת מי ים לתוך האקוויפר ועליית הזיהום בו, בעיקר בשל הפעילות האנושית הרבה המתקיימת מעליו. בקיץ 2004 מקורות החדירה מים לאקוויפר החוף במספר מקומות, כדי להעלות את המפלסים.

אם מצבה של הכנרת ישתפר, ניתן יהיה להמשיך להחדיר מים ולאושש מאגר זה. בשבועות האחרונים פסקה גם השאיבה מהכנרת, בעקבות העבודות לחיבור מתקן הסינון הראשי של מי מקורות, שתפקידו למנוע חדירת מזהמים למי השתייה.

ביוני 2005 ייחנך גם מתקן ההתפלה הראשון באשקלון, שיספק בראשית הפעלתו 50 מיליון מ"ק מים מותפלים. מהלכים אלה צפויים לשפר את מאזן המים ולאפשר הספקה אמינה הרבה יותר.