הנחיה חדשה: לא לעכב תוכניות בנייה המותנות בשינוי גבולות שיפוט

שר הפנים אופיר פז-פינס שינה הנחיה קודמת וקבע, שאין להתנות דיונים בהפקדה ובאישור תוכנית בשינוי תחומי השיפוט או שינוי מרחבי תכנון

שר הפנים, אופיר פז-פינס, החליט לשנות את ההוראות של שר הפנים לשעבר, אלי ישי, לגבי טיפול בתוכניות בנייה המותנות בשינוי גבולות שיפוט או מרחבי תכנון מקומיים.

ההנחיה הקודמת התקבלה בסוף 2001 ולפיה, "לגבי תוכניות משמעותיות, המותנות בשינוי תחומי שיפוט ומרחבי תכנון, המוגשות לוועדות המחוזיות, מוצע, כי הוועדה תאמר את התייחסותה העקרונית לתוכנית באופן ברור, לחיוב או לשלילה. אם עמדתה של הוועדה לגבי תוכנית שהוגשה לה (והמותנית בשינוי גבולות שיפוט), הינה שלילית - מוצע להחליט לדחות את התוכנית לגופה, על מנת לחסוך במידת האפשר משאבים בתכנון.. ככל שעמדתה של הוועדה חיובית, מוצע להחליט, כי חידוש הטיפול בתוכנית יהיה אחרי קבלת החלטת השר לגבי שינוי גבולות השיפוט".

פינס הורה לא להתנות דיונים בהפקדה ובאישור תוכנית בכך שישונו תחומי השיפוט של הרשויות המקומיות, או בכך שישונו מרחבי התכנון המקומיים. זאת, לדבריו, כדי למנוע עיכובים בקידום אישור תוכניות.

ההנחיה הופצה ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, גדעון בר-לב, לראש מינהל התכנון במשרד הפנים, האדריכל שמאי אסיף, ולראשי הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה.

לדברי פינס, אם מוסד התכנון הדן בתוכנית כלשהי הגיע למסקנה, כי אישור התוכנית מצדיק שינוי תחומי שיפוט או גבולות של מרחבי תכנון מקומיים, עליו לפעול כדלהלן:

* ישקול כחלק ממכלול שיקוליו את ההשלכות המוניציפליות הכרוכות בתוכנית.

* יפנה באמצעות יו"ר הוועדה המחוזית לראש המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים, על מנת שיביא בפני השר או המנכ"ל בקשה לשינוי תחומי השיפוט.

לפי הנחייתו של פינס-פז, טרם החלטת מוסד תכנון לתת תוקף לתוכנית, יבחן המוסד אם יש מקום לתת לתוכנית תוקף לפני שינוי גבולות השיפוט או מרחבי התכנון. במקרים המתאימים, המוסד יתנה את מתן התוקף בהתאם.