להפריד בין התכנון והבנייה

המשכן הטבעי והנכון לאותה רשות הבנייה הינו משרד הבינוי והשיכון

בעקבות האסון באולם ורסאי, בו נהרגו 23 אנשים ו-377 נפצעו, החליטה הממשלה, בתאריך 29 במאי 2001, להקים ועדת חקירה ממלכתית, בראשות השופט ורדי זיילר, לעניין בטיחות מבנים ומקומות המשמשים ציבור לפי חוק.

ועדת זיילר הציגה תמונה קשה ועגומה הקיימת בענף הבנייה: "כוס התרעלה של הפגמים, הליקויים הביקורות והשלילה שענף הבנייה טובל בתוכה - גדושה עד לבלי הכיל".

תחת הכותרת "המעגל השוטה", מפרטים חברי וועדת זיילר ריכוז הבעיות. בין היתר, כותבת הוועדה, כי הסדרים נורמטיביים מסובכים, לא שלמים ולא מעודכנים, המוזנים לתחום הבנייה ויזומים ללא שיטה סדורה וללא תיאום מתאים, נעשים על ידי למעלה מעשרה משרדי ממשלה, עשרות רשויות מקומיות ומוסדות תכנון, מתקיני תקנים ואחרים. הסדרים אלה, הסותרים בחלקם או חופפים בחלקם זה את זה, מוצגים בצורה שאינה מאפשרת להתמצא בהם.

תעשיית הבנייה בישראל, כפי שהגדיר את זה השופט זיילר, מסוכנת, בעלת ליקויים ופגמים חמורים. אין ספק, וזו המסקנה הבלתי נמנעת, שיש להקים מיניסטריון לענף הבנייה על כל מערכותיו. סבורני, כי באופן טבעי מינהל הבנייה צריך להשתלב בתוך משרד הבינוי והשיכון: כיום שורר בלבול ופיזור סמכויות רבות בתחום הבניה והתכנון בין משרדי הממשלה הרבים. המצב הזה יוצר בעיות, כשלים, קשיי אכיפה, והדייר עצמו, זה שרוכש דירה, או המשתמש במבנים כאלו ואחרים, סובלים מסיטואציה זו.

מינהל הבנייה, להבנתי, צריך לכלול בתוכו שלוש פונקציות מרכזיות: אגף חוקים ותקנות; אגף קבלנים ומתכננים; אגף מחקר ופיתוח. באגף חוקים ותקנות יש להתייחס לחוק הבנייה, חוק המכר, חוק הדייר, ועוד. בתחום התקינה יש לעסוק בתקינה לבנייה, מוצרי בנייה, הנחיות מפורטות לתכנון חנייה, תכנון בתי חולים, תכנון הקמת בתי ספר, בתי מלון, מתקני מים ותשתית ועוד. בנושא מפרטים והנחיות יש ליצור תשתית אחידה למפרט למגורים, לתשתית בערים, לתעשייה ואזורי מסחר.

בהתאם לאותן נסיבות ולאותם נימוקים, מבלי להמעיט בחשיבות של יחסי הגומלין בין תחום התכנון לבין תחום הבנייה, בבחינת מכלול השיקולים בעד השארת המצב על כנו לעומת פיצול והפרדה לשני תחומים - תכנון ובנייה, הכף נוטה לכיוון ההפרדה. חלופת הפיצול עדיפה בכך, שתביא להעצמת הפן ההנדסי/ מקצועי, ובכך תתרום להשגת המטרות בגינן הוקמה ועדת החקירה, דהיינו שיפור בטיחות המבנים.

לפיכך , אני מסתייג מהמלצת וועדת ההיגוי להקים "רשות תכנון ובנייה". סבורני כי יש להקים "רשות בנייה" כישות נפרדת. אני מסכים כי המבנה הארגוני שלה יהיה בהתאם להמלצת ועדת ההיגוי לגבי מינהל הבנייה, בתוספת גורמי המטה וההנהלה הרלוונטיים.

לאור העובדה שמשרד הבינוי והשיכון מופקד על נושא הבנייה במשק ויש לו את הצוות ההנדסי הנדרש לטפל במכלול הסוגיות ההנדסיות, ומעסיק בין היתר עשרות מהנדסים ואדריכלים בתחומי ההנדסה המגוונים, דעתנו כי המשכן הטבעי והנכון לאותה רשות הבנייה הינו משרד הבינוי והשיכון. היה ראוי להקים צוות חשיבה גם לנושא עקרוני זה. חבל שהנושא הובא בפני הוועדה ללא דיון מעמיק באלטרנטיבות השונות, על יתרונותיהן, חסרונותיהן והשלכותיהן.

מעיון בדו"ח הצוות לתכנון מרחבי, לא שוכנעתי כי לא ניתן להפריד בין חוק התכנון לבין חוק הבנייה. נהפוך הוא, התחזקתי בדעה הרווחת במסגרת ועדת זיילר, כי יש לפעול להפרדה ויצירת שני חוקים - חוק התכנון וחוק הבנייה. אכן יש חפיפות ביניהם, כמו בהרבה נושאים מורכבים, אך בהחלט ניתן לפתור זאת ע"י תיאום ולאו דווקא ע"י איחוד. היתרון בהפרדת הטיפול בשני נושאים אלו - התכנון והבנייה - עולה לאין שיעור על החיסרון של קושי התיאום בנושאים החופפים. איני רואה כ"חכם" להמליץ על רשות משותפת של התכנון והבנייה אלא דווקא להפריד ביניהם ולתת לנושא הבנייה את הדגש הדרוש והמתבקש.

כדי שלא תתרגש שוב מדינת ישראל מקריסת מבנים, תקרות וכד', שומה לקבוע בהחלטת ממשלה, שמשרד הבינוי והשיכון ירכז תחת מטריה את מיניסטריון הבנייה.

הכותב הוא מנכ"ל משרד הבינוי והשכון.