ביהמ"ש: משרד הפנים צריך לקבוע מדיניות כלל-ארצית לדרישות המיגון

גננת מהוד השרון ביקשה להפעיל גן בבית פרטי אבל הוועדה המחוזית דרשה ממנה להתקין ממ"ד

משרד הפנים צריך לקבוע מדיניות אחידה כלל ארצית בכל הנוגע לדרישות המיגון. כך סבור בית-המשפט המחוזי בתל-אביב. השופט ד"ר עודד מודריק נדרש לסוגיה זו בעתירתה של ריקי אלבו-כבירי לאכוף על הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הדרים להעניק לה היתר לשימוש חורג להפעלת גן ילדים בבית מגורים פרטי בהוד השרון.

הוועדה המקומית התנתה את מתן ההיתר החורג בהתקנת ממ"ד בגודל מתאים בדירה השכורה. העותרת טענה כי הוועדה המקומית מפלה אותה אל מול 80 גני ילדים אחרים בתחום מרחב התכנון המקומי של הוד השרון שחלקם לטענתה מתנהלים ללא היתר בכלל וחלקם ללא ממ"ד.

השופט ציין כי העתירה הוגשה כבר לפני כשנה וחצי ובזמן הרב שחלף הוא ניסה לקבל התייחסות ברמה המחוזית לעניין המדיניות הנוהגת בתחומי המחוז. השופט לא הצליח לקבל תשובות מניחות את הדעת לא מצד גורמי המחוז ולא מצד מפקדת העורף והתמונה המצטיירת היא שכל מחוז נוהג כפי הבנתו ואין כל מדיניות מחוזית אחידה או הנחיה מרכזית של משרד הפנים לנהוג בדרך מסויימת.

השופט לא מצא בתגובות לעתירה הצבעה על מרחב תכנון מקומי כלשהו בו מתקיימת הלכה למעשה חובת התאמה של אמצעי המיגון לדרישות של פיקוד העורף. השופט הוסיף כי אין לאל ידו להושיט לעותרת את הסעד המבוקש מאחר ואינו יכול לכפות על פיקוד העורף להעניק פטור מדרישות המיגון. עם זאת השופט הורה לוועדה המקומית להעניק לעותרת היתר לשימוש חורג עד לסיום תקופת הלימודים בגן בשנת תשס"ו, דהיינו עד אוגוסט 2006.

השופט הורה למזכירות להעביר העתק מפסק הדין לשר הפנים, מנהל מחוז המרכז במשרד הפנים, היועץ המשפטי של המשרד, מפקד פיקוד העורף והמשנה ליועמ"ש.

(עת"מ 1919/03).